Agrekaattin osto

avensi

Well-known member
Hankinta tuli eteen  eli uus arekaatti pitäis hommata ! Tehoa pitää löytyä 230v 5000w
Katsoin netistä ja tämä vois olla hyvä tarpeeseen, mutta yksi seikka askarruttaa ?
Ottaako kaukokäynnisteisenä vai kuormastakäynnistys vai varavoima-automatiikalla ?
http://www.hsaoy.com/2.1_Aggregaatit/2.1.1_Poweri/esitteet_poweri/ES_Poweri_H_6501.pdf

TÄSS MALLIT JA HINNAT https://www.aurinkopaneelit.info/aggregaatit
 

Puuha

Well-known member
Pienkonebensa säilyy useita vuosia eikä edes enää ole niin kallista. Vajaat 2 euroa litra joten huomattavasti halvempaa kuin kaasu. Moottoripolttoöljy tulee katoamaan muutaman vuoden sisällä Suomesta ja hinta samaa dieselin kanssa. Dieselin ongelmana pienkoneissa on Suomen olosuhteet jolloin käynnistys on aika työlästä kylmällä polttoaineella kovilla pakkasilla ellei polttoaine ole lämmitetty.

Se ottaako kaukokäynnisteisenä vai kuormastakäynnistys vai varavoima-automatiikalla riippuu taas käyttötarkoituksesta. Kaksi viimeisintä oletettavasti parhaiten vastannee tarvetta.
 

wepu

Member
Mulla on 5kw diesel mökillä, kiinalainen. Olen pitänyt paria jerrykannua talvidieseliä jemmassa, ja oiekeastaan käyttänyt sitä läpi vuoden. Käyttö tosin on vähäistä, ehkä 20 litraa vuodessa. Olen myös sotkenut sekaan puoli prosenttia kaksitahtiöljyä, kun kuulemma tekee hyvää ruiskupumpulle. Tiedä häntä, mutta ei tuo kalliiksi tule.

Varavoimana nestekaasugene olisi kyllä paras. Polttoaine säilyy pullossaan rajattomasti, ja tarvittaessa voi kytkeä myös bensalle. Nyt siis puhutaan varavoimasta jota tuskin milloinkaan tarvitsee.
Jos totaali sähkökatko iskee, niin ei huoltamoilta voi mennä tankkaamaan.
 

kotte

Well-known member
Itse en hommaisi vehjettä paketin generaattorin takia. Kyllä tuolla työkoneita voi käyttää, mutta jännite heiluu, kun koneessa ei ole elektronista jännitteensäätöä. Plussaa on tietenkin generaattorin harjattomuus, mutta ns. harjattomat synkronigeneraattorit ovat rakenteeltaan melkoiseti monimutkaisempia kuin tuo (ja niissä on toki elektroninen jännitteensäätökin, mutta teholuokkakin on sitten huomattavasti tätä järeämpi).
 

Jussi

Well-known member
Puuha sanoi:
Dieselin ongelmana pienkoneissa on Suomen olosuhteet jolloin käynnistys on aika työlästä kylmällä polttoaineella kovilla pakkasilla ellei polttoaine ole lämmitetty.

Ilmeisesti et ole joutunut tuollaistakaan käynnistämään? Noi mutu jutut vois jättää kirjoittamatta.
 

Puuha

Well-known member
Vitutukseen asti entisessä elämässä vesipumppujen, tärylätkien ja agrekaattien kanssa saanut taistella. Voin sanoa ettei ole ikävä.
 

wepu

Member
Kyllä 5kw kiinalainen diesel-gene on hyvin pestinsä mökillä hoitanut. Jo 10v ajan. Ja tuosta ajasta vielä 7v ilman toimivaa akkua, mutta narulla aina eka vetäisyllä käyntiin. Joskin tuo vetäisy vaati kaksi kättä ja terveen selän. Nyt on pari vuotta ollut akkukin ja eka startista lähtee tulille. Laitoin vieläpä 20v vanhan taipuisan 5w aurinkopaneelin akkuun kiinni kiinteästi.
Meteli on kyllä kova, ja ei siitä päivittäin virtaa mökkiin syötetä. On enemmän työkonekäytössä, ja tuolla kyllä pelaa niin hydraulihalkojat kuin hitsausinvertteritkin. 
Päivittäistä valovirtaa mökkiin on tehnyt pieni kaksitahtinen kiinalainen 500w gene, joka on 120€ hinnastaan huolimatta pelannut moitteetta jo 13v ajan. Siis ennen aurinkopaneelien asennusta. Nyt jatkossa kuvittelisin käytön vähenevän ja muuttuvan enemmän akkujen lataukseen loppusyksyllä.
 

Puuha

Well-known member
Lämpimillähän ei juuri ongelmia ole mutta pakkaskaudella tahtoo teetättää. Ns. liimaventtiili on se mukavin vieras yksi sylinterisissä pikkudieseleissä ja poistuu vain lämmittällä tai odottamalla suvea.



 

Jussi

Well-known member
Puuha sanoi:
Lämpimillähän ei juuri ongelmia ole mutta pakkaskaudella tahtoo teetättää. Ns. liimaventtiili on se mukavin vieras yksi sylinterisissä pikkudieseleissä ja poistuu vain lämmittällä tai odottamalla suvea.
Enemmän sitä taitaa bensaBriggsissä olla... Noi mun dieselit on kyllä aina lähteny pakkasellakin. Ihan just samoin ku kesälläkin.
 

Puuha

Well-known member
B&S bensakoneen venttiilinkevennin tahtoo kulua alkaen jumimaan päälle nokka-akselilla. Muistuttaa jumiessaan liimaventtiilin oireita kun ei ole kunnolla puristuksia.

Lisäys: Voi jumia myös niin että on pois päältä käynnistyksessä ja silloin käynnistäminen ottaa voimia. Harvemmin sähköstartti jaksaa pyörittää tällöin moottoria käyntiin. Narulla kuitenkin saa voimaa käyttämällä. Yleensä kevennin kuitenkin jumii päälle.

Mutta nämä ovat mekaanisia vikoja mitä taas ei oikein poppaskonsteilla saa korjattua. Suurimmassa osassa B&S:n koneista löytyy kevennin kuten myös kopioista.

Itse liimaventtiili ilmiö on bensakoneissa aika harvinainen vieras ventiileiden ohjureiden ollessa ei niin toleransseiltaa tarkat. Silloin vaatii että sisällä on vanhat paksut ja kuluneet sae30 öljyt.
 

Puuha

Well-known member
Tämän näköisistä osasista kyse.





 
Ylös