hyvä säädin ritar-akuille?

eemeli

New member
Hep.

Mikä on asiantuntevan raadin näkemys järkisäätimeksi tälläisille akuille:

http://xpressbatteries.com/images/products/Ritar/RA12-40.pdf

noita siis tusina nippuun, eli yhteensä 480 Ah edestä.

Meinasin laittaa luokkaa 250W olevan paneelin, ja mahdollisesti myöhemmin toisen lisää. Toisena vaihtoehtona mielessä on 3 x 100W paneelit, ne vaan tuntus olevan kalliimpia/W. Toisaalta taas saa sarjassa korkeamman jännitteen. MPPT säädintä meinasin, jotta vähemmälläkin paisteella saisi akkuja täytettyä.

Jokaisen säätimen valmistaja kun lupaa omansa olevan 10% parempi kuin muut, niin pikkusen kaipaan kokemusperäistä tietoa, joskos jotakin on huonoksi taikka hyväksi havaittu. Joissakin säätimissä ilmeisesti voi myös jänniterajoja muuttaa?

Johdotushan noin monelle akulle on hankala, jotta saa kuorman/latauksen jakautumaan tasaisesti. Riittääkö 6 neliötä/akku viimeiseksi linkiksi akuille? Viikonloppuna selkiää, tuleeko tuollaiset akut vai jotakin muuta.

-eemeli-
 

sam123

Active member
Akkuja on siksi paljon että älä edes kuvittele kytkeväsi niitä "ketjuun". Oikea tapa on katkaista 24kpl tismalleen samanmittaista johtoa ja vetää joka akulta samaan pisteeseen kaapelit. Tähän yhteiseen kytkentäpisteeseen myös säädin ja kuorman otto. Koska akkuja on noin monta niin 4mm2 kaapelit riittävät aivan hyvin.



 

nikfly

New member
Meinasin laittaa luokkaa 250W olevan paneelin, ja mahdollisesti myöhemmin toisen lisää.
Maksaa noin 175€/paneli, jännite +48 vdc  8)

Näyttäisi olevan maks .14,7 VDC latausjännite ja teho 0.3C (maks virta=12A) noille akuille..ihan normi mun mielestä ::)

ehkä joku tommoinen http://www.soleldalby.se/shop/solenergi/regulatorer/tristar-ts45-3-funktons.html#.UWZTajfheSp
tai http://www.idealo.de/preisvergleich/ProductCategory/21433F1992353.html?q=outback
 

jets

New member
sam123 sanoi:
Akkuja on siksi paljon että älä edes kuvittele kytkeväsi niitä "ketjuun". Oikea tapa on katkaista 24kpl tismalleen samanmittaista johtoa ja vetää joka akulta samaan pisteeseen kaapelit. Tähän yhteiseen kytkentäpisteeseen myös säädin ja kuorman otto. Koska akkuja on noin monta niin 4mm2 kaapelit riittävät aivan hyvin.

Miksi muuten näin? Itse olen ainakin laittanut "ketjuun" akut rinnankytkennässä. Pitäisikö siis vaihtaa kytkentärima/tmv-järjestelyyn?

Noita 100W paneeleita saa nyt ehkä noin 70€/kpl hintaan, plus toimituskulut, Saksasta. Mistä saa 235W paneeleita halvemmalla? Eikö nuo isot paneelit ole hankalia, kun ei oikein mahdu autoonkaan. Mulla ainakaan ei olisi mahtunut juuri isompaa kuin 100W paneelia autoon pinoamaan. Leveyttä 100W paneelilla on 70cm, niin luulisi että siitä ylöspäin alkaa olemaan jo ainakin henkilö- tai farmariautoille aika maksimia.
 

eemeli

New member
Hep.

Ketjutusasia on tiedossa. Hankaluus on juurikin saada aikaan yhtäläinen resistanssi joka johdolle kytkentäpisteistä - myös liitosten resistanssien sopisi olla yhtä isot (tai mieluummin pienet).

Mietin, että millä tekis liitoksen jossa yksi paksumpi johto hajoaa tusinaksi ohuemmaksi. Puristusliitoksia on ollu tapana suosia, taikka ruuveja. Parit pakkopuristeiset pihditkin löytyy, muttei mitään niin isoa, millä noin ison kimpun tekis. Riittäsköhän jos jostakin 40-50 neliön kuparista tekis ihan lyhyen jakoblokin, ja siihen ruuviliitoksilla?

Tästä aiheesta oli muutes jossakin tosi hyvä kuvatus, nyt en vaan lonkalta muista missä se oli netissä.


Sulakkeiden sijoitusjärjestelyt myös aiheuttavat mietintää, riittääkö että jakoblokilla on?

Koska on mahdollisuus pakettiauton satunnaiseen käyttöön, ei isompi koko ole niin haitaksi.

Viimeksi kun paneelien hintoja kattelin, niin minusta postikuluineen kotiovelle toimitettuna noin 250 W yksiköiden wattihinta oli pienempi, koska monella toimittajalla oli 100W paneelit jo kalliita toimittaa.  Nyt voi tilanne olla toinen, tuosta on joku kolmisen kuukautta aikaa. Muistaakseni joku kotimainen toimija on tarjonnut melkeen 1e/W hintasta noin 250W 24V paneelia, joka minusta on aika halpaa jos saa täältä.

3 X 100 W paneelit saksasta + rahdit taitaa mennä suht samoihin hintoihin?

-eemeli-
 

eemeli

New member
Hep.

Yritin muokata edellistä, mutta ei jostakin syystä huolinut toimia?

tristarin MPPT 45:ta olin jo kattellutkin, mutta jonkun tiedon mukaan sen oma virrankulutus on iso, jopa liki 3 wattia? Onko kellään käyttökokemuksia moisesta?
Se vaan, että miten käy talvella kun on pari kuukautta vähän pimeempää.

-eemeli-
 

sam123

Active member
jets sanoi:
Miksi muuten näin? Itse olen ainakin laittanut "ketjuun" akut rinnankytkennässä. Pitäisikö siis vaihtaa kytkentärima/tmv-järjestelyyn?

Ihan kuten kirjoitin. Yhtä pitkät johdot ja yhteen pisteeseen. Tuohon kelpaavat ihan keltaiset abikot juotettuna johdon päihin ja sinne kytkentäpisteeseen virranjakobloki. Älä nyt rupea säätämään mitään 50mm2 kaapelin kanssa kun noiksi välijohdoiksi käy mikä tahansa 1.5mm2 lampunjohtokin. Siitä virranjakoblokista sitten eteenpäin paksumpaa kaapelia jos kytket siihen invertteriä tai muuta paljon energiaa kuluttavaa. Jos sulla on tusina akkuja niin 100A virta on vain 8A per akku eli lampunjohto kelpaa mainiosti kun oletan että johtojen pituudeksi tulee luokkaa 1-2 metriä max.

Näitä on 1000kpl erilaisia, esim: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autostereot/Asennustarvikket/Liitinrima-31413/

tai: http://www.google.fi/search?client=opera&q=jakobloki&oe=utf-8&channel=suggest&um=1&ie=UTF-8&hl=fi&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=e61mUeDbFOSk4gS5t4HwBg&biw=1887&bih=1034&sei=f61mUYqIDMmF4ATHmIDoDA
 

jets

New member
sam123 sanoi:
jets sanoi:
Miksi muuten näin? Itse olen ainakin laittanut "ketjuun" akut rinnankytkennässä. Pitäisikö siis vaihtaa kytkentärima/tmv-järjestelyyn?

Ihan kuten kirjoitin. Yhtä pitkät johdot ja yhteen pisteeseen. Tuohon kelpaavat ihan keltaiset abikot juotettuna johdon päihin ja sinne kytkentäpisteeseen virranjakobloki. Älä nyt rupea säätämään mitään 50mm2 kaapelin kanssa kun noiksi välijohdoiksi käy mikä tahansa 1.5mm2 lampunjohtokin. Siitä virranjakoblokista sitten eteenpäin paksumpaa kaapelia jos kytket siihen invertteriä tai muuta paljon energiaa kuluttavaa. Jos sulla on tusina akkuja niin 100A virta on vain 8A per akku eli lampunjohto kelpaa mainiosti kun oletan että johtojen pituudeksi tulee luokkaa 1-2 metriä max.

Huoh. Niin, siis kysymys oli että miksi näin kannattaa tehdä sen sijaan, että kytkisi akut "jonoksi". Mun mielestä enemmän tulee johtoa ja täten häviötäkin, jos joutuu vetämään kaikista akuista tähtimäisesti sinne kytkentäblokkiin tai vastaavaan. Ehkä tämä nyt on marginaalista, mutta mä en ainakaan ymmärrä että miksi kannattaa kytkeä ennemmin tähtimuotoisesti rinnankytkettäessä.

Ja kytkentärima/tmv ajaa mun mielestäni ihan saman asian kuin jakoblokki, siis mikäli blokilla tarkoitetaan tuommoista joka vetää piuhat yhteen sumppuun. Mistäs sait päähäsi että olen säätämässä jotakin 50mm2 kaapelia?
 

eemeli

New member
Hep.

http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html

Tuolla on vähän selitetty, mistä on kyse monen akun yhteen kytkemisessä. Käytännössä sähköisen ravintoketjun viimeisenä oleva akku saa jaossa vähemmän kuin edellinen, joka saa vähemmän kuin edellinen jne.

Häviötä tärkeämpi asia kytkettäessä on se, ettei joku akuista kuole ennen muita, jolloin koko akuston suorituskyky laskee.

Mitenkäs sulakkeet, kun on akkuja tusina, onkos jakoblokilta lähtöön ok?

-eemeli-
 

Jussi

Well-known member
Useamman akun tapauksessa se "tähti" on ihan ainoa oikea tapa. Lisäksi jos käyttää sopivan ohuita johtoja tähden haaroissa, saa vielä automaattisen "balansoijan" kaupan päälle. Ohuessa johdossa tulee sen verran enämpi jännitehäviötä innokkaimmalle akulle, että muutkin saa latauksessa osansa ja osallistuu paremmin kuormassa.

Toi edellisen postin linkki on erinomainen, se pitää vaan osata toki lukea ja ymmärtää.
 

nikfly

New member
Hmmm.. kummia juttuja  ;D
Akuthan kytketään sen mukaan minkä jännitteen haluaa !!!
jos haluaa 48 Volttia niin sitten 4* 12 voltin akkua sarjaan... jos haluaa enemmän tehoa niin sitten vaan ne neljän ryhmät rinnakkain.
En oikein ukso että tarvii mitään atomipommi tyyliset yhtäläiset johdot. :eek:
jos se rinnakkais johto on esim 16 mm^2, niin hyvin toimii.
 

eemeli

New member
Hep.

Tuossa linkkaamassani esimerkissä tais olla 35 neliön johdolla tehtyjä kytkentöjä, joissa eri tavoin kytkemällä saatiin todella merkittäviä eroja virtojen jakautumiseen eri akuille. Se on tuplat tuohon 16 neliöön verrattuna, joten kyllä niitä yhtäläisiä johtoja kannattaa suosia. Ainakaan mulla ei ole varaa ostaa uutta akustoa joka (toinen?) vuosi ;-)
Yhtäläisyyden merkitys korostuu juurikin silloin, kun puretaan akustoa isolla virralla (invertteri 12 V akuston perässä). Taitaa olla pikkusen isommalla latausvirrallakin (isot paneelit, ärhäkkä säädin) merkitystä.

Mikähän olis ideaali johdon paksuus tähtikytkennässä? Valmiiksi löytyy vaan 6 neliön johtoa tarpeeksi, mutta se taitaa olla liika paksua. Tusina akkua, ja latausvirtaa ei varmaan yli 30 A useinkaan, purkausvirtaa juurikaan yli 20 A kuin hetkellisesti. Meneekö pahasti pieleen, jos laittaa 2,5 neliön piuhaa noin 2 metriä jakoblokin ja akun väliin? Ei meinaan itte tullu etes ajateltua tuota aavistuksen ohuen piuhan tasausvaikutusta ;-)


-eemeli-
 

Jussi

Well-known member
eemeli sanoi:
Mikähän olis ideaali johdon paksuus tähtikytkennässä? Valmiiksi löytyy vaan 6 neliön johtoa tarpeeksi, mutta se taitaa olla liika paksua. Tusina akkua, ja latausvirtaa ei varmaan yli 30 A useinkaan, purkausvirtaa juurikaan yli 20 A kuin hetkellisesti. Meneekö pahasti pieleen, jos laittaa 2,5 neliön piuhaa noin 2 metriä jakoblokin ja akun väliin? Ei meinaan itte tullu etes ajateltua tuota aavistuksen ohuen piuhan tasausvaikutusta ;-)

Kutonen on ehdottomasti jo liikaa, kuten arvelitkin. Kakspuolosellakin menetetään jo sitä tasausvaikutusta, vaikka laittaiskin 2 metriä. Tuolla virrankäyttöprofiililla laittaisin itse ehkä jopa 0,75 tai 1mm². Vikatapauksia varten vaan sitten pikkusulakkeella jokaisen piuhan suojaus erikseen, tai johtokasan sijoittelu niin, ettei lämpiäminen aiheuta tuhoja. Tusinalla akkuja tuossahan lämpöongelmat alkavat edes erottua vasta jossain yli 100A kokonaisvirralla, mutta aina pitää varautua pahimpaan. Eli jostain syystä yksi tai kaksi akkua joutuu hoitamaan koko kuorman. Lyijyakun kanssa tuollainen ohut ja suht pitkä johto toimii tietysti ihan itsekin "sulakkeena", kunhan vaan katsoo, ettei sula eriste ja kupari pääse sytyttämään mitään.

nikfly: jutun juoni aukeaa, kun ymmätää ohmin lain ja yhdysjohtojen (plus liitosten) vastuksen R suhteessa akun sisäiseen vastukseen Ri. Ja kaikilla isoa virtaa antavilla akuilla Ri on pieni.
 

eemeli

New member
Hep.

Kas taidan tehdä niin, että kokeilen parilla metrillä 2,5 neliön johtoa, ja mittaan johdossa tapahtuvan jännitehäviön valoisaan ja pimeään aikaan, ja teen siitä sitten (johto)päätöksiä, mitä systeemissä tapahtuu. (2,5 neliön johtoa löytyi kaverilta tähän melko sopiva jämäkieppi)

Keskustelu vähän eksyi, mutta edelleen jos jollakulla on käyttökokemuksia vaikkapa juurikin tuosta tristar 45 -säätimestä niin kuuntelisin mielelläni. Datalehden mukaan säätimen oma virrankulutus on max 2,7 W. Ei kuitenkaan ollut mainintaa, että onko tämä täydellä latauksella, täydellä kuormalla vai tilanteessa X voimassa. Kiinnostaa se, että paljonko säätimen kulutus on, kun ei ole paneeleilta tuottoa.

-eemeli-
 

jets

New member
eemeli sanoi:
Hep.

http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html

Tuolla on vähän selitetty, mistä on kyse monen akun yhteen kytkemisessä. Käytännössä sähköisen ravintoketjun viimeisenä oleva akku saa jaossa vähemmän kuin edellinen, joka saa vähemmän kuin edellinen jne.

Häviötä tärkeämpi asia kytkettäessä on se, ettei joku akuista kuole ennen muita, jolloin koko akuston suorituskyky laskee.

Mitenkäs sulakkeet, kun on akkuja tusina, onkos jakoblokilta lähtöön ok?

-eemeli-

Jep, nyt ymmärsin mistä on kyse. Kiitos!

Taidankin värkätä akkuseni nyt sitten sopivaan kytkentärimaan tahi blokkiin. Mullahan on 2.5mm neliön piuhalla kaikki nyt ketjutettuna rinnan.

Ja niinkö meinasitte, että pitäisi jokainen akku suojata omalla sulakkeellaan?

Pahoittelut -emeeli-:lle että tuli vaan lisää off-topiccia :)
 

nikfly

New member
Jos sulla on 2 metriä kaapelia niin jännite tippuu: (12V/20A)
0.75 mm^2 tippuu 1.92 volttia
1 mm^2  tippuu 1,44 volttia
2 mm^2 tippuu 0,72 volttia
4 mm^2 tippuu 0,36 volttia
6 mm^2 tippuu 0,24 volttia
10 mm^2 tippuu 0,144 volttia
16 mm^2 tippuu 0,09 volttia
35 mm^2 tippuu 0,041volttia

vastus arvo 2 metriä 2.5 mm^2 =0.0288 ohm  maks virta I=V/R  I=12/0.0288 =>416 A jännite häviö 11.98 volttia, jos 10A niin teho häviö 2,88W/ 20A 11.52W
0,75 mm^2 (0.09599999 ohm) maks virta 125 A,teho häviö 10A 9.599 W /20A 38 W

tuolla on laskuri akun sisäisen resistansin laskemiseen:
http://24volt.eu/kalkylator_inre_resistans_batteri.php



Jos haluaa maksimoida kulut ja jännite häviöt, mutta saada semmoisen akkupankin jossa ei haittaa vaikka yksi akku on paskana niin sitten tämmöinen kuten liitteessä:


Ei tarvitse vain uskoa minua:
It is important that parallel strings of batteries be properly maintained since a shorted cell in one string will negatively affect the remaining strings. When a system of parallel strings of batteries is to be deactivated for a period of time, the individual string disconnect switches should be opened so that a shorted cell in one string will not discharge the other strings.

With lower capacity battery strings operated in parallel, the individual strings are sometimes diode isolated from each other as shown in Figure 4. In this configuration, individual string disconnect switches may not be required.

Troubleshooting Techniques -When using parallel strings monitoring of the individual strings "on charge" float current and the discharge current can provide very useful information as to which string may contain defective units.

A disproportionately high float current or low discharge current could indicate the presence of shorted, open or high impedance cells in the string. Similar information on an individual unit basis may be conveniently derived by measuring and comparing the individual Unit impedance (ohms) or conductance (mhos) or the AC ripple voltage (millivolts) across the individual battery units.





akku.jpg
 

eemeli

New member
Hep.

Tarkotus oli siis laittaa joka akulle se pari metriä 2,5 neliön johtoa => 30A/12 akulla = 2,5 A akkua kohden, joten häviötehoksi muodostuu nopeasti päässä laskeskellen 0,1V luokkaa jännite kertaa tuon 2,5A elikkä noin neljänenswatti joka ei ihan pahalta vaikuta, tusinalle akulle se on yhteensä kolmen watin tienoilla.

Muistaakseni datalehden mukaan noiden ritareiden sisäinen vastus olis ollunna 8 milliohmia.

Itte ajattelen sulakeasiaa niin, että "oho, hups..." tilanteessa vähintään jää aikaa tarttua sammuttimeen ja kenties jopa hälyyttää apuja ennenkuin torppa on kivijalan korkuinen kasa tuhkaa. Akuston ei valtava tartte olla, kun säilöttyä energiaa on pienen paikallisen katastrofin vaivattomaan toteutukseen.


Pitäsköhän tää irroittaa omaksi säikeekseen, siis tämä akkujen johdotuksen pohdinta, jolloin siitä mahdollisesti kiinnostuneet löytäisivät etsimänsä tiedon helpommin?

Tuo "to install" kuva nikflyn postauksessa on jo selkeesti parempi kuin akut rinnakkain, mutta vieläkin parempaan lopputulokseen on mahdollista päästä, hieman vaivaa toki vaatii enemmän.

Aika mielenkiintoinen ajatus tuo diodierotus. Mulle siinä saattaa tulla vähän liikaa tehohäviöitä (= mökin peruslämpö... ;-) luokkaa parikymmentä wattia mennen tullen, melkeen kun ansiotulon verotus.

-eemeli-
 

Jussi

Well-known member
nikfly sanoi:
Jos sulla on 2 metriä kaapelia niin jännite tippuu: (12V/20A)
0.75 mm^2 tippuu 1.92 volttia
1 mm^2  tippuu 1,44 volttia
2 mm^2 tippuu 0,72 volttia
4 mm^2 tippuu 0,36 volttia
6 mm^2 tippuu 0,24 volttia
10 mm^2 tippuu 0,144 volttia
16 mm^2 tippuu 0,09 volttia
35 mm^2 tippuu 0,041volttia

Sepä se, mutta kun tusinalla akulla se virta on per akku alle 2A, jos kokonaisvirta on 20A. Nyt lopetetaan ohi aiheesta... Nämä vois oikeastaan siirtääkin sinne, missä tästä jo puhuttiinkin.
 

eemeli

New member
Hep.

Edelleen, kellään käyttökokemuksia tristar mppt 45 säätimestä? Mainospuheet on yhtä ja käyttö ihan eri maailma =)

Mitä oon noita googlaillu, niin vaikuttaa ihan mahdolliselta vaihtoehdolta mulle. Saatoin päätyä siihen, että laittasin 3x100W paneelia sarjaan ja sillon jäis laajennusvaraa vielä parille lisäpaneelille, pitäs riittää aiottuun käyttöön erinomaisesti.

Ei näyttäs ulkomailla olevan tuo säätäjä juurikaan sen halvempi kuin kotimaassa.

-eemeli-
 
Ylös