Oman pc:n laskentatehojen lahjoittaminen

Puuha

Well-known member
Ajattelin tässä nyt tällaista tuoda julki koska olemme kuitenkin forumilla jonka lähtökohtana on uusiutuva energia. Jokaisella on mahdollisuus osallistua tutkimukseen uusiutuvan energian tutkimuksissa kun kehitetään uutta tekniikka ja laitteistoa. Tämän mahdollistaa niin sanottu hajautettu laskenta.

Jotkut ovat voineet törmätä tähän varsin suosittuun ja aktiiviseen yhteisöön jotka lahjoittavat omien koneidensa laskentatehot tietylle projektille. Jotkut jopa ovat valjastaneet useita koneita vain laskemisen vuoksi. Syynä on ihmisen alituinen kilpailunhalu jokaisessa asiassa jossa vähänkin voi kilpailla. Tunnetuin projekti lienee SETI@home joka on keskittynyt älyllisen elämän löytämiseen avaruudesta. Suurin osa projekteista on kuitenkin suuntautunut hyödyllisiin asioihin.

Tähän tarvitaan oma ohjelmansa koneelle jonka nimi on BOINC. Sekä käyttäjätunnus worldcommunitygrid.org sivustolle josta myös samalla saadaan ladattua BOINC ohjelmisto.

Jos kiinnostusta ja motivaatiota löytyy niin ei muuta kuin http://www.worldcommunitygrid.org/reg/viewRegister.do osoitteeseen joka menee suoraan rekisteröitymis sivulle joka käy kohta kohdalta lävitse liittymisen.

Kyseisen projektin sisällä on useita eri projekteja aina puhtaasta vedestä, uusiutuvaan energiaan. Ruksi kannattaa siis laittaa kuvan osoittamaan kohtaan mikäli uusiutuva kiinnostaa.


Hox! Jos ajattelit alkaa lahjoittamaan käyttämättömän laskentatehon uusiutuvan energian tutkimukseen pitää koneessa olla vapaana 1 giga keskusmuistia (Riittää että koneessa on puolentoista gigan keskusmuisti) ja kovalevy tilaa olisi vapaana 2 gigaa. Ohjelma avautuu aina kun kone käynnistetään ja jatkaa siittä mihin jäätiin.
 

Wussy

Member
Aika riskaapelilta kuulostaa.
Avataan mahdollinen väylä palomuuriin jotta kiintolevylle tallennetaan rikollista materiaalia.
Tai vaikkapa webcamiin näköyhteys jolla verkkopankkitunnukset snapshotilla/sprintscreeniillä otetaan talteen..

Kjysymys herää, että miksei ilmaisia serveritiloja hyödynnetä tässä  ???

EDIT: Siis jos on HYVÄ tarkoitus niin miksi ei ilmaisia serveritiloja hyödynnetä ??
 

Puuha

Well-known member
Epäilykset ovat aika usein samankaltaisia kuin mitä esität.

Kyse on kuitenkin niin suurista laskentatehosta kun kaikkien koneiden tehot lasketaan yhteen että tuskin ensimmäisenä tulee mieleen "tappaa lypsävä lehmä" pettämällä luottamus. Kuitenkin mallentaminen ja tutkimukset on koneilla tehtävä, joko omilla tai sitten vieraan.

Vaikka sama mallennus tehdään projektista riippuen kahdesta viiteen kertaan eri käyttäjillä on se huomattavasti nopeampaa kuin että itse tutkimuslaitoksella olisi omat koneet (useita tuhansia) joilla homma hoidettaisiin. Samalla tulee myös vastaan että koneita pitäisi uusia tietyn aikavälein. Yksityiset pitävät koneensa aika hyvin päivitettynä joten hajautetun laskennan/mallennuksen tuottama rahallinen etu on huomattava joten tuskin on kiinnostusta Matti Meikäläisen tilille. Vai miltä kuullostaa 24h keskiarvo vähän vajaat 700 teraflopsia/s? (lähde http://boinc.berkeley.edu/)

Itseasiassa suurin haittaohjelma joka tutkii ja valvoo kaiken mitä käyttäjä tekee on Windows. Silti sitä käyttää suurin osa tietokoneen omistavista henkilöistä eivätkä edes valita.  ;)

edit: teraflopsit oikealla aikamääreellä.
 

Wussy

Member
Ja verkkopankinehdoissa määritellään, että verkkopankinkäyttö on virustorjunnan osalta käyttäjän omalla kontolla.

Ja asiaan..
Kyseessä on kuitenkin vertaisverkko, jota on liian helppoa käyttää väärin.
Yks ongelma lienee se, että useimmilla nettiliittymäkäyttäjillä on vaihtuva IP-osoite, jolloin PINGittäminen on vaikeaa.
Mutta tälläiseen liittymisenän jälkeen, jonkun haittaohjelman todellahelppoa ilmaista vaihtunut IP-osoite.

Kuten edellä sanoin, että kuulostaa riskaapelilta.
En kuitenkaan sanonut, ettei ajatus muutoin olisi hieno.

PS. Uusiutuvilla energioilla rahastetaan "rehellisissäkin" mielin nykyään (kuten itsekin olet kertonut, kalliita myllyjä tuotantokustannuksiin verrattuna) niin miksei rikollisetkin mielet niillä rahastaisi?

Easy money Easy Honey..

 

Puuha

Well-known member
Niin aivanhan se on sama junnata paikoillaan ja maksaa hillittömästi vanhasta ja ainoasta tekniikasta versus kehittyä ja maksaa hillitysti vanhasta tekniikasta. Uusiutuva energia on kuitenkin niin lapsen kengissä ettei se ilman apuja lähde kehittymään. Kovin monella harrastajalla ei ole resusseja kehittää uutuuksia jotka ovat ennen näkemättömiä.

Rahahan tehdään uutuuksilla ja vanhaa tekniikkaa saa sitten pilkkahintaan. Tällä on myös sellainen vaikutus olemassa joten kyllä minulla oli tässä tietyllälailla ketunhäntä kainalossa.
 

Wussy

Member
Puuha sanoi:
Tällä on myös sellainen vaikutus olemassa joten kyllä minulla oli tässä tietyllälailla ketunhäntä kainalossa.

Ketunhäntä ja ketunhäntä kumpaa lie tarkoittanet. Elä tokikaan usko, että sinua syyttäisin joksikin koijariksi.
Saattoi nimittäin jossain vaiheessa keskustelua tämä keskustelu ajautua väärälle polulle.

Elikkä esille tuomasi idea on hieno, mutta omasta mielestäni liian riskialtis.

EDIT: edit
 

Puuha

Well-known member
En toki sitä epäile, jokaisellahan on oikeus mielipiteeseen.

Jos kiinnostaa enemmältikkin yleisellä tasolla tuo ns. grid laskenta niin suunnatkaa http://www.helsinki.fi/atk/lehdet/105/art13.html. Aika hyvin kerrottu koko toiminta mahdollisimman tiiviisti pääpiirteissään historioineen.

Aiheestahan voidaan toki lätistä lisää. 

BOINC on itsessään vain alusta (kuten windows käyttöjärjestelmänä) ja itse laskentaohjelmat tulevat pakettien matkassa. Jos käyttäjämäärät ovat vähäiset voi olla riskabelia lähteä niihin matkaan.

Kah, pitääpä korjata tuonne tuo teraflopsit oikein. Boincin laskentateho on 8 kertainen 2008 vuonna Suomen tehokkaimpaan koneeseen Cray XT4 verrattuna.
 

Wheelie

New member
Wussy sanoi:
Avataan mahdollinen väylä palomuuriin jotta kiintolevylle tallennetaan rikollista materiaalia.
EDIT: Siis jos on HYVÄ tarkoitus niin miksi ei ilmaisia serveritiloja hyödynnetä ??

Palomuuriin ei tarvi avata reikiä Boincia varten. Boinc käyttää normaalia
http-liikennettä mikä yleensä on sallittu jos koneella muutenkin surffaillaan.

Boinc projektin ajaminen vaatii luottamusta käyttäjän ja projektin tekijän
välillä. Projektit käyttää vahvaa salausta ohjelmisto ja data-pakettien
allekirjoitukseen jolla taataan ko. pakettien tulevan sieltä mistä pitääkin.

Ilmaisia serveritiloja ei hyödynnetä koska ilmaista ei ole. Ne ilmaisetkin
serverit syövät sähköä kuten kotikoneesi ja liikkuvat osat kuluvat aina
kun kone on päällä. Nettiliikennekin maksaa. Boincille siis lahjoitetaan
rahaa sähkölaskun ja tietokoneen liikkuvien osien muodossa.

Itse olen ollut mukana hajautetuissa laskentaprojekteissa vuodesta 1999
lähtien. Nyt lasken Boincilla viittä eri projektia kolmella koneella eikä
Boinc ole mitään ylimääräistä ongelmaa koneilla aiheuttanut.
 

Puuha

Well-known member
minä olen ollut 2002 vuodesta lähtien enemmän tai vähemmän aktiivisena.


nyt sitten taas parin vuoden tauon jälkeen kun asentelin taas boincin koneelle tuli vastaan ensimmäinen kerta on nyt kun joutuu clientin kanssa taistelemaan että saa laskemaan paketit sillä koneeni on ilmeisesti sen verran vanha ettei se jaksa oikein pyörittää kyseistä ohjelmaa vaan kaatuu tuntemattomasta syystä.

saapas nähdä jos vaikka nyt onnistuisi.

harmittaa vain ettei koneessa riitä potku osallistua tuohon uusiutuvan energian projektiin.

oletko wheelie missä tiimissä? itse olen liittyneenä universe examinersiin
 
Ylös