Vaihenetotus

Samii

New member
Harrastajille asia on varmasti ihan selvä ja niin se on nyt itsellenikin. Pyysin n. 20 toimijalta tarjouksen ja valitsin sitten yhden toimijan asentamaan 24 paneelia katolleni. noin 5 kanssa käytiin tarkempi keskustelu mm mitoituksesta ja laittelin saman tien vähän ylimittaisen systeemin.

Nyt sitten havaitsen, että samaan aikaan kun omaa ilmaista sähköä olisi yltäkyllin, joudun sitä ostamaan verkosta koska verkko ei netota. Yksikään toimittaja ei tätä muuten kysynyt prosessin aikana eikä asiasta maininnut tai ohjeistanut. Porealtaassa on esim 3kw 1-vaihevastus ja koska järjestelmä maksimissaan antaa 6 kwh ulos, joudun aina ja kaikissa tilanteissa ostamaan 1 kwh lisää, vaikka olisi tuplasti tuon tarve itsellä tarjolla. Eihän tämä kovin oikein ole.

Kysymys kuuluu, miksi verkkoyhtiö ei netota? En keksi teknistä syytä, koska datahan heillä on olemassa. Kun netotusta ei tehdä heidän varmaankin pitäisi ilmoittaa vaihekohtainen kulutus netissä, koska se on laskutusperuste? Usein tietenkin totaalimäärä ratkaisee, mutta samaan tapaan kuin puheluerittely tuo pitäisi tarjolla olla.

Lisäksi tulee mieleen muutamia ongelmallisia juttua niin kilpailuoikeudelliesti, kuluttajaoikeuksien kannalta ja sähkömarkkinalaissakin mainitaan että pitäisi pyrkiä kehittämään säästäväistä ja tehokasta sähkönkäyttöä. Lisäksi samat verkkoyhtiöt myyvat järjestelmiä itsekin, ainakin tässä tapauksessa mainitsematta tätä seikkaa kuluttajalle joka ei mitenkään voi ymmärtää tätä tarkistaa. Sama yhtiö itsekin mitoitti tarjouksessaan järjestelmän tuntikohtaisen kulutuksen mukaan, eli melko arveluttavaa? Vähän sama kuin verkkoyhtiö suostuisi toimittamaan toisen yhtiön energiaa vain yhteen vaiheeseen ja vähän toisiin :)

Tästä on ollut joku lakialoitekin olemassa joka pakottaisi netottamaan, onkohan se jäänyt lobbauskoneistojen alle?

Osaako joku siis sanoa järkevän syyn miksi näin toimitaan vai onko asia kuten se näyttäytyy eli ihan puhdas liiketaloudellinen syy?
 

denzil dexter

Well-known member
Kyseessä on puhdas huijaus. Ns tavallinen mittari netottaa suoraan, mutta yhtiö yleensä tuossa tilanteessa asentaa mittarin, joka mittaa tuotantoa ja kulutusta vaihekohtaisesti. He esittävät asian niin, että tuollainen mittari tarvitaan "kun on omaa pientuotantoa". No ei tietenkään tarvita - ihan hyvin toimisi ilmankin, ja paremminkin.

Asiasta kannattaisi pitää meteliä kuluttajaviraston tms suuntaan. Todennäköisesti sekään ei auta muuta kuin mielenrauhaan. Silloin pitää asentaa laite, joka tasoittaa vaiheiden erot. Sellaisia myydään lähinnä yrityksille joilla kulutus on lähellä liittymän maksimia. Silloin voi pärjätä pidempään pienemmällä liittymäkoolla.

Tuollainen laite on ilmeisesti jonkinlainen muuntaja, joka hävittää 10-20% tehosta. Teknisessä mielessä siis täysin järjenköyhä laite, mutta liiketaloudellisesti kannattava. Valvontarele, mahdollisesti? Sähkömiehiä paikalla?
 

rotzi

Well-known member
Ei taida riittää kansalaisaloittteksi tämä netotus aihe... ei taida löytyä tarpeeksi puoltajia?

https://www.kansalaisaloite.fi/fi

Onhan se selvästi jonkin sortin 'huijaus' 'petos'  ;) tjms kun se ei edes ole samalla lailla koko valtakunnassa, eli ei voi julistaa parvelta 'Valtakunnassa kaikki hyvin' mantraa...
 

Samii

New member
Vaikuttaahan se ihan käsittämättömän epäreilulta että määrävässä markkinasemassa oleva verkkoyhtiö ottaa minun itse tuottamani ilmaisen sähkön itselleen ja joudun ostamaan sen takaisin täydellä verkkopalvelumaksulla (toki vielä tuosta ottamisestakin he saavat siivun siirtomaksua :)).  Sähköhän ei käy edes tavallaan heidän verkossaan ,vaan heti mittarin takaa se syötetään minulle takaisin joten mitään kustannuskomponenttiakaan ei ole olemassa eikä synny. Samat toimijat myyvät täyttä häkää sitten aurinkonpaneelijärjestelmiä kuluttajille jotta pääsevät taas tekemään tämän kuvion uudelleen. En tiedä onko tämä oikeasti se idea ja tausta-ajatus tässä toiminnassa, mutta mitään järkevää selitystä en keksi.

Olen melko varma että jotain toimittajaa saattaisi tämä kuvio kiinnostaa, olisi kiva kuulla mitä ko. verkkoyhtiöt kommentoivat asiaan.
 

denzil dexter

Well-known member
No sulakkeita käytetään yleensä johdoissa kulkevan virran rajoittamiseen, eikä vain pääsulakkeina. Harvemmin yksivaihepiiriä on suunniteltu yli 16 tai 25A virroille, mutta hyvä jos on.
 

rotzi

Well-known member
Ei tuo kyllä ihan oikeenkaan mee jos päänallit on 25A (25A lieneen kun on jollan kulutukset normaalisti pienet) ja 7.8kW on yhdessä vaiheessa...
 

Puuha

Well-known member
Kuas tuon on oikein asentanut. Tuommottee asennukset kun tulevat vaikeuttamaan kaikkien muiden toimia kun niistä jää joku kiinni. Kohta on sähkömiehille oma kortti aurinkosähköasennuksille.
 

jolla

Member
Puuha sanoi:
Kuas tuon on oikein asentanut. Tuommottee asennukset kun tulevat vaikeuttamaan kaikkien muiden toimia kun niistä jää joku kiinni. Kohta on sähkömiehille oma kortti aurinkosähköasennuksille.

ehkä viisainta olisi olla kommentoimatta silloin jos ei ymmärrä/ole tietoa
 

sam123

Active member
Samii sanoi:
Vaikuttaahan se ihan käsittämättömän epäreilulta että määrävässä markkinasemassa oleva verkkoyhtiö ottaa minun itse tuottamani ilmaisen sähkön itselleen ja joudun ostamaan sen takaisin täydellä verkkopalvelumaksulla (toki vielä tuosta ottamisestakin he saavat siivun siirtomaksua :)).  Sähköhän ei käy edes tavallaan heidän verkossaan ,vaan heti mittarin takaa se syötetään minulle takaisin joten mitään kustannuskomponenttiakaan ei ole olemassa eikä synny. Samat toimijat myyvät täyttä häkää sitten aurinkonpaneelijärjestelmiä kuluttajille jotta pääsevät taas tekemään tämän kuvion uudelleen. En tiedä onko tämä oikeasti se idea ja tausta-ajatus tässä toiminnassa, mutta mitään järkevää selitystä en keksi.

Olen melko varma että jotain toimittajaa saattaisi tämä kuvio kiinnostaa, olisi kiva kuulla mitä ko. verkkoyhtiöt kommentoivat asiaan.

Sua on kustu silmään niinkuin kaikkia muitakin "laitan kerralla isot paneelit niin riittää" ihmisiä.

Varmaan sulla on paneelit kahdessa ketjussa? Jos on niin, toinen ketju irti ja sen perään 1-vaiheinvertteri sekä siirrät kaikki suuremmat kulutuskojeet sille vaiheelle. APK/PPK/kuivausrumpu yms. samoin kuin jatkuvan kulutuksen kohteet kuten IV-kone, kylmälaitteet jne.

Ja sitä toista ketjua voi hiukan pienentääkin riippuen tietty sen 3-vaiheinvertterin minimijännitteistä.

Ylipäätään en keksi miksi kotitaloudessa kukaan laittaisi yli 3kW:n yksivaihejärjestelmän ylittävää systeemiä ellei sitten ole jotain yli 1000 litran varaajaa jonka vastuksiin ja ohjattua erillisellä boksilla ylituoton.

edit:yhdyssanavirhe
 

jolla

Member
rotzi sanoi:
jolla sanoi:
rotzi sanoi:
Ei tuo kyllä ihan oikeenkaan mee jos päänallit on 25A (25A lieneen kun on jollan kulutukset normaalisti pienet) ja 7.8kW on yhdessä vaiheessa...

35
Mulla oli semmonen muistikuva että talous-sähkönkulutus on niinku ihan minimaalista....siis miksi maksat 35A sulakkeista, joku satunnainen vempele?

sas muuta, kerran kysyin, paljonko maksaa jos pienentää sulakekokoa, silloin oli ainakin tma kohtuuton
 

jolla

Member
sam123 puhuu asiaa, olen miettinyt miksi yhtiöt tarjoavat esim. vaikka minunlaiselle ns omakotitalo asujalle 3-vaihe laitteita
vastaan itse
saavat asiakkaan sähkön ilmaiseksi ja maksattavat vielä hänen käyttämänsä sähkön ja aurinkosysteemin kulut, heh laillinen puhallus
 

Samii

New member
sam123 sanoi:
Samii sanoi:
Vaikuttaahan se ihan käsittämättömän epäreilulta että määrävässä markkinasemassa oleva verkkoyhtiö ottaa minun itse tuottamani ilmaisen sähkön itselleen ja joudun ostamaan sen takaisin täydellä verkkopalvelumaksulla (toki vielä tuosta ottamisestakin he saavat siivun siirtomaksua :)).  Sähköhän ei käy edes tavallaan heidän verkossaan ,vaan heti mittarin takaa se syötetään minulle takaisin joten mitään kustannuskomponenttiakaan ei ole olemassa eikä synny. Samat toimijat myyvät täyttä häkää sitten aurinkonpaneelijärjestelmiä kuluttajille jotta pääsevät taas tekemään tämän kuvion uudelleen. En tiedä onko tämä oikeasti se idea ja tausta-ajatus tässä toiminnassa, mutta mitään järkevää selitystä en keksi.

Olen melko varma että jotain toimittajaa saattaisi tämä kuvio kiinnostaa, olisi kiva kuulla mitä ko. verkkoyhtiöt kommentoivat asiaan.

Sua on kustu silmään niinkuin kaikkia muitakin "laitan kerralla isot paneelit niin riittää" ihmisiä.

Varmaan sulla on paneelit kahdessa ketjussa? Jos on niin, toinen ketju irti ja sen perään 1-vaiheinvertteri sekä siirrät kaikki suuremmat kulutuskojeet sille vaiheelle. APK/PPK/kuivausrumpu yms. samoin kuin jatkuvan kulutuksen kohteet kuten IV-kone, kylmälaitteet jne.

Ja sitä toista ketjua voi hiukan pienentääkin riippuen tietty sen 3-vaiheinvertterin minimijännitteistä.

Ylipäätään en keksi miksi kotitaloudessa kukaan laittaisi yli 3kW:n yksivaihejärjestelmän ylittävää systeemiä ellei sitten ole jotain yli 1000 litran varaajaa jonka vastuksiin ja ohjattua erillisellä boksilla ylituoton.

edit:yhdyssanavirhe

Keskustelu ei nyt oikein pysy ns. otsikossa. Haluaisin ymmärtää, onko tämän mittaustavan takana vain liiketaloudellinen peruste eli toisin sanoen annan verkkoyhtiölle oman sähköni ja ostan sen heiltä täydellä hinnalla takaisin (verkkopalvelumaksu) vai kenties joku järjellinen peruste?

Mitoituksen osalta voi toki keskustella, mutta se on aivan eri asia. Itse laitoin reippaasti kapasiteettia esim. Teslan latausta varten. Haluaisin vain ymmärtää että onko tosiaan laillista toimintaa tämä tapa, jolla jotkut verkkoyhtiöt tällä hetkellä mittauksen tekevät.

 

denzil dexter

Well-known member
Kyllä tuo minun mielestäni aika harmaalle alueelle menee. Yhtiö "ostaa" sinulta pakolla sähköä 3 c/kWh ja myy samanhetkisesti saman sähkön sinulle takaisin 13 c/kWh.
 

sam123

Active member
denzil dexter sanoi:
Kyllä tuo minun mielestäni aika harmaalle alueelle menee. Yhtiö "ostaa" sinulta pakolla sähköä 3 c/kWh ja myy samanhetkisesti saman sähkön sinulle takaisin 13 c/kWh.

Ja tuo "harmaalla alueella hilluminen" jatkuu tulevaisuudessakin siksi että tietämättömät ihmiset laittavat aurinkojärjestelmiä yhtä lailla "ei netottavien" yhtiöiden alueella. Tuoton maksimointia, eipä sen kummempaa.
 

kotte

Well-known member
sam123 sanoi:
denzil dexter sanoi:
Kyllä tuo minun mielestäni aika harmaalle alueelle menee. Yhtiö "ostaa" sinulta pakolla sähköä 3 c/kWh ja myy samanhetkisesti saman sähkön sinulle takaisin 13 c/kWh.

Ja tuo "harmaalla alueella hilluminen" jatkuu tulevaisuudessakin siksi että tietämättömät ihmiset laittavat aurinkojärjestelmiä yhtä lailla "ei netottavien" yhtiöiden alueella. Tuoton maksimointia, eipä sen kummempaa.
Seurauksena on kuitenkin, että sähköä huomattavasti tuottavat kuluttajat suosivat 1-vaiheisia inverttereitä ja kytketyttävät kuormiaan sille vaiheelle, jossa tuotantokin on. Tuo sitten osuukin jakeluyhtiön omaan nilkkaan ...

Olisiko niin, että keskimääräistä parempaa teknistä osaamista edustavat jakeluyhtiöt ovat jo aikaa sitten tajunneet, että netottaminen on jakeluyhtiönkin kannalta pitkän päälle kannattavin ratkaisu myös niille itselleen?
 
Ylös