Grabat

VesA

New member
https://www.facebook.com/grabatenergy/?fref=mentions

Tässä on lupaavia? merkkejä:

- koittavat jo harjoitella noiden tekoa teollisesti
- firman asioista on menossa sekavia oikeusjuttuja
- kiinalaiset yrittävät ilmeisesti hoitaa tämän itselleen

Eli toisin kuin näissä yritelmissä yleensä viritys on niin pitkällä, että tähän yritykseen on laajempaa kiinnostusta.. siitä kuinka hyvin tuo akku oikeasti toimii ja mitä se sitten maksaisi en löytänyt mitään konkreettista. Väittävät akkutekniikan tehotiheydeksi 1kWh/kg.
 

Savonius

Well-known member
Taitaa olla 606Wh/Kg. Painoon suhteutettuna kuulostaa melkoiselta. Vert. lyijyhappoakkuun jossa 50Wh/Kg. Tilavuudesta ei oikein saanut käsitystä.
Aika paljon näytti olevan investoitu valmistukseen. Yhden pussin jännite näytti olevan runsaat 2,3 volttia.

Olisihan se poikaa kun seitsemän kilovattitunnin akku painaisi runsaat kymmenen kiloa.
 

VesA

New member
Savonius sanoi:
Taitaa olla 606Wh/Kg. Painoon suhteutettuna kuulostaa melkoiselta. Vert. lyijyhappoakkuun jossa 50Wh/Kg. Tilavuudesta ei oikein saanut käsitystä.
Aika paljon näytti olevan investoitu valmistukseen. Yhden pussin jännite näytti olevan runsaat 2,3 volttia.

Olisihan se poikaa kun kymmenen kilovattitunnin akku painaisi runsaat seitsemän kiloa.

Lupaavaa on myös se, ettei tämä ole tuon putiikin päätuote vaan pikemmin muun grafeenihomman sivussa syntynyt spinoff, aikaisemmat yritykset nanohiilien kanssa ovat kuihtuneet grafeeniosaamisen puutteeseen. Hiiliä ei ole saatu kestämään, kun asialla on ollut pikemmin akkukemistejä.
 

denzil dexter

Well-known member
Näihin päiviin asti akunkeksiä on ollut ilmeisesti alunperin Paasilinnan keksimä synonyymi huijarille joka pumppaa sijoittajien rahoja katteettomilla lupauksilla.
Tuossa akussa voi kuitenkin olla jotain perää, koska grafeenipohjaiset, teollisen mittakaavan superkondensaattorit ovat olleet aivan tulollaan jo jonkun vuoden. Olisivat kyllä enemmän kuin tervetulleita niin ajoneuvoihin kuin koteihinkin.
 

VesA

New member
denzil dexter sanoi:
Näihin päiviin asti akunkeksiä on ollut ilmeisesti alunperin Paasilinnan keksimä synonyymi huijarille joka pumppaa sijoittajien rahoja katteettomilla lupauksilla.
Tuossa akussa voi kuitenkin olla jotain perää, koska grafeenipohjaiset, teollisen mittakaavan superkondensaattorit ovat olleet aivan tulollaan jo jonkun vuoden. Olisivat kyllä enemmän kuin tervetulleita niin ajoneuvoihin kuin koteihinkin.

Taitaa grafeenien kanssa puuhaaminen olla näillekin aika hankalaa, tätä tuotantolinjaa on käynnistelty jo vuoden verran. Ihan kaikesta, mistä voi akun tehdä, on tehty labrassa myös nanoversio. Nanosienen päälle tehdylle lyijyakullekin saadaan labrassa hetkeksi 100x energiatiheys, mutta nanorakenteiden käyttö teollisessa akussa ei vielä suju keneltäkään. Grabat laittaa grafeenit jonkinlaiseen geeliin.
 

VesA

New member
https://www.graphenano.com/en/una-empresa-espanola-desarrolla-una-bateria-con-autonomia-para-800-kilometros

Nämä uhoaa aloittavansa tuotannon tässä kuussa - saas nähdä kuin käy - ja mitä maksaa.
 

denzil dexter

Well-known member
Siitä vaan. Täällä on setelipaali valmiina odottamassa hetkeä, jolloin joku laittaa myyntiin järkevän hintaisen ja käyttöä kestävän sähkövaraston. Sivuleikkuritkin ovat teroitettuna, jotta saadaan piuhat poikki.
 

VesA

New member
denzil dexter sanoi:
Siitä vaan. Täällä on setelipaali valmiina odottamassa hetkeä, jolloin joku laittaa myyntiin järkevän hintaisen ja käyttöä kestävän sähkövaraston. Sivuleikkuritkin ovat teroitettuna, jotta saadaan piuhat poikki.

Jos tulkitsin oikein niin 'järkevän hintainen sähkövarasto' ei tuolla synny, vaan tuo tähtää nyt pikemmin korvaamaan kalliita litiumakkuja siellä missä sen ominaisuudet ovat paremmat - ainakin niin kauan kuin moinen rahastus on mahdollista.
 

denzil dexter

Well-known member
Järkevä hintahan tarkoittaa sitä, että jos laitat sähköä akkuun ja otat sen sitten sieltä pois, on varastointikustannus pienempi kuin kokonaan uuden sähkön ostaminen verkosta.

Vaatimukset eivät siis ole kovin korkealla, mutta silti näyttää olevan täysin ylivoimainen tehtävä.

Pitäisiköhän alkaa myydä bensakanistereita, jotka paitsi päästävät kaiken polttoaineen maahan, myös kuluttavat vähän naapuritankista? Se olisi yhtä kilpailukykyinen kuin nykyiset akut, joten varmaan menisi kaupaksi.
 

denzil dexter

Well-known member
Täytyy vielä vuosi-pari odotella näitä "melkein valmiita" energiavarastoja. Sen jälkeen teen magneettilaakeroidun vauhtipyörän, johon mahtuu 5-10 kWh ja joka ei kyykkää mistään kuormituspiikistä. Syklejäkin kestää satoja tuhansia.
Nykyisellä toteutuksella tosin vauhtipyörä"akku" säilyy toimivana vain noin vuorokauden, mutta siinä ajassa nyt ehtii nykäistä agren käyntiin jos tiukka paikka tulee. Lohdutuksena se, että hukkalämpö voidaan hyödyntää akkuhuoneen lämmityksessä.
 

VesA

New member
denzil dexter sanoi:
Täytyy vielä vuosi-pari odotella näitä "melkein valmiita" energiavarastoja. Sen jälkeen teen magneettilaakeroidun vauhtipyörän, johon mahtuu 5-10 kWh ja joka ei kyykkää mistään kuormituspiikistä. Syklejäkin kestää satoja tuhansia.
Nykyisellä toteutuksella tosin vauhtipyörä"akku" säilyy toimivana vain noin vuorokauden, mutta siinä ajassa nyt ehtii nykäistä agren käyntiin jos tiukka paikka tulee. Lohdutuksena se, että hukkalämpö voidaan hyödyntää akkuhuoneen lämmityksessä.

Minkäslaiseen bunkkeriin meinasit sen laittaa...
 

Savonius

Well-known member
Lahistöllä asuva maanviljelijä teki itse hakettimen. Siinä on vajaa pari metrinen vauhtipyörä joka painaa kuutisen sataa kiloa. Olen sitä katsellut sitä sillä silmällä se kun pyörii viikon jonnikan sammuttamisen jälkeen.
 

denzil dexter

Well-known member
VesA sanoi:
Minkäslaiseen bunkkeriin meinasit sen laittaa...

Talon alla olevan kellarin lattiassa olevaan perunakuoppaan. Laitteen ympärille tulisi vähän jämäkämpi peltitynnyri ympärille; käytännössä romutettu paineastia. Se tarvitaan joka tapauksessa, jotta pyörän saa tyhjiöön.
Pyörimisakselin pitäisi käsittääkseni olla täsmälleen samalla linjalla maapallon pyörimisakselin kanssa, jotta häviöt olisivat minimaaliset. Eli siis suuntana pohjoinen-etelä ja akseli kallistettuna 60+ astetta. Sitä en ole vielä tarkemmin laskenut, pitääkö suuntaus olla kohdallaan asteen kymmenyksen, yhden asteen vai viiden asteen tarkkuudella. Kaksi ensimmäistä aiheuttavat pieniä ongelmia.
 

rotzi

Well-known member
denzil dexter sanoi:
Järkevä hintahan tarkoittaa sitä, että jos laitat sähköä akkuun ja otat sen sitten sieltä pois, on varastointikustannus pienempi kuin kokonaan uuden sähkön ostaminen verkosta.

Vaatimukset eivät siis ole kovin korkealla, mutta silti näyttää olevan täysin ylivoimainen tehtävä.

Pitäisiköhän alkaa myydä bensakanistereita, jotka paitsi päästävät kaiken polttoaineen maahan, myös kuluttavat vähän naapuritankista? Se olisi yhtä kilpailukykyinen kuin nykyiset akut, joten varmaan menisi kaupaksi.
Turha odottaa järkeviä hintatasoja tänne Marginaalilandiaan kun muualla vehkeillä on lyhemmät TMA:t ja kauppa käy:

http://aveollila1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/232030-saksa-karjessa-sahkon-hinnassa-uusiutuvassa-energiassa-ja-co2-paastoissa
 
Ylös