Kokemuksia Exmork 2kW voimalasta

Pajala

New member
Henkilökohtaisesti ollut huonoa tuuria tämän kehutun 2kw Exmork-myllyn kanssa.


Siipien kunto oli huono kun tulivat, maali todella heikko ja pinnat rikki, onneksi tuli takuuseen uusi keskiö ja siivet.


Keskiön kartio ei ollut sattunut ihan keskelle, näkee ihan silmämääräisesti.

Peräsin ei jaksanut pitää myllyä tuulessa, johtui kait suurennetuista siivistä ja korjautui peräsin remontilla.

Pakkasten alkaessa mylly pysähtyi, eikä pyörinyt kuin 1r/s kovallakaan tuulella, käsin pyörittäessä tuntui että 2-vaihetta oli oikosulussa.
Maston kaadon jälkeen näki että vettä oli päässyt pystyakselin yläpään valkoisen muovitötterön ja rungon raosta liukurenkaille,

Uudemmassa mallissa pystyakselin yläpää tehty tiiviiksi.


Generaattorilta liukurenkaille tulevien johtojen siirtelyn jälkeen oikosulku poistui.
Mylly pyöri hyvin pari päivää kunnes taas oikosulku pysäytti sen, maston kaato ja generaattorin avaus paljasti vian käämityksen oikosuluksi.


Generaattorin sisälle oli kehittynyt suurien lämpötilavaihtelujen takia paljon kosteutta aiheuttaen oikosulun käämeissä.

Käämien päitä liikuttamalla oikosulku poistui mutta tärinästä vika palasi, osasyynä vikaan käämien onneton lakkaus!

Uudelleen käämintä ja lakkaus Suomen Käämintäpalvelu Oy;ssä 600-700€ , harkinnassa on jatkanko enää tätä kokeilua kun täällä sisämaassa nämä tuuliolosuhteet ovat olleet niin heikot.


 

laturi

Member
Jos siittä saa vian poistumaan liikuttelemalla niin lakkaa motti uudelleen.
Jos intoa riittää.
siittä täytyy kaks vaihetta olla maissa tai yhdessä yksi ei vielä haittaa toimintaa, hiukan vaarallisemmaksi vaan muuttuu.
Liukurenkaista mulla yksi hankasi kuoreen heti uutena hioin vinkulla kopasta pois muutaman millin.
Ja parin kuukauden jälkeen hajosi laakerit.
 

Wussy

Member
Pajala sanoi:
Peräsin ei jaksanut pitää myllyä tuulessa, johtui kait suurennetuista siivistä ja korjautui peräsin remontilla.

Joskus huomasin, että ylhäältä katsottuna "Y:n tai  T:n" -mallinen pyrstö vakauttaa myllyä tuulessa. --< --| --(


Eikö noissa exmorkeissa ole suositeltu lämpötila-alue, jolla toimii? Ja eikö niissä ole kaiken lisäksi takuu?
 

eros

Member
Eli exmorkkien kehuttu laatu ei olekkaan ihan sitä mitä Antero hehkutti?

Kun ostaa, niin purettava, käämit epoksilakattava, laakerit vaihdettava länsimaisiin, kaikki liitokset käytävä läpi, osat kasatessa liimattava silikonilla tms. toisiinsa ja maalipinnat maalattava uudelleen?

Taitaa silti kannattaa, koska runko on tukeva?

T:Eerin
 

Puuha

Well-known member
tuo on paha asia kun tällaista tulee esille. Pitänyt kuitenki kustannuksiltaa järkevältä sijoitukselta. Onko näitä ongelmia myös muilla ollut?
 

Pajala

New member
Generaattori lähti Kuopioon käämittäväksi, muutaman päivän päästä pitäis olla kunnossa ja edullisesti  :)

Pystyakselin tiiviyteen löytyi ratkaisu jugurttipurkista, kiinnitys lemmarilla.


Muilta 2kw Exmorkin omistajilta kuultua:
-Siivet pitää maalata ja lakata, alkuperäinen pinnoite huono Suomen ilmastoon.
-Peräsin ei pidä myllyä hyvin tuulessa vaan kääntyilee sivulle ja eteen edestakaisin heikentäen tuottoa.

Uudessa mallissa pitäisi olla tehokkaammat magneetit, parempi peräsin, vesitiivis pystyakseli.
Toivottavasti tämä käämien lakkaus olisi myös parempi, kahdelta käämintätyötä tekevältä kuulin että näissä kiinan tuotteissa käämien lakkaus ongelma.

 

possu

New member
Puuha sanoi:
tuo on paha asia kun tällaista tulee esille. Pitänyt kuitenki kustannuksiltaa järkevältä sijoitukselta. Onko näitä ongelmia myös muilla ollut?
Siis kyllä on.

Minulla on kaksi tuollaista vanhanmallista 2kW exmorkkia, 300 volttisia.

-Liian pieni peräsin, laite vatkaa pienelläkin tuulella.
-Surkeat laakerit, Molempiin on jo vaihdettu.
-Laitteen tiivistys on huono, vettä tulee sisään. Kaikki saumat tiivistettävä hyvin ja stefat uusiksi.
-Toisesta kärähti käämitys, toisessa vielä! toimii.  Ihme kyllä!
-Maalipinta on surkea.  Myös sisäpuoli pitää käsitellä epoksilla ja käämit lakattava uudestaan.
-Kondenssiveden poistoon porattava pari pientä reikää kuoren alimpiin kohtiin! HUOM!!
-Kaikki pultit LUKITTAVA kunnolla.  Etenkin peräsimen varren neljä kuusiokoloa. Porasin niihin reiät ja lukitsin ruostumattomalla langalla.
-Potkuri on maalattava kunnolla ja tasapainoitettava tietenkin.

Nythän on niin että eräs kauppias, joka näitä mainostaa, väittää kaikilla mahdollisilla sekä suomalaisilla että ulkomaisilla keskustelupalstoilla, että hänellä on ollut 2kW exmorkki kolme vuotta mastossa, mitään huoltoa tai korjauksia ei ole tehnyt, exmorkki on toiminut moitteettomasti koko ajan ja kest'änyt myös kaikki myrskyt.

No, uskoo ken haluaa.

Minä satun tietämään, että ensinnäkin kysymys ei ole edes samasta tuulivoimalasta, ensin ukolla oli vielä vanhempaa mallia oleva 2kW 2,4 metrisellä potkurilla varustettu, ja touko-kesäkuussa 2010 se jostain syystä vaihtui uudeksi 2,8 metriseksi vanhanmalliseksi 2kW exmorkiksi.
Tämän uudemman se kauppias purki jo ennen käyttöönottoa ja vaihtoi siihen muiden toimenpiteiden ja maalauksen lisäksi ainakin kunnon laakerit.  Kuvat puretusta laitteesta ja vaihdosta ovat olleet monellakin palstalla.

Siis ei mitään huolto- eikä korjaustoimenpiteitä koko kolmen vuoden aikana! Muunmuassa se vaihto uuteen on siis unohtunut!

Tähän uuden laitteen purkamiseen on varmasti ollut kokemukseen perustuvat syyt.

Samainen kauppuri yritti myydä minulle keväällä 2010 hänellä jossain varastossa ollutta 240 voltin 2kW exmorkkia.
En ostanut, vaan ostin pari 300-volttista suoraan exmorkilta.

Minneköhän se vanhanmallinen 240-volttinen onkaan joutunut?

/possu
 

possu

New member
possu sanoi:
Minä satun tietämään, että ensinnäkin kysymys ei ole edes samasta tuulivoimalasta, ensin ukolla oli vielä vanhempaa mallia oleva 2kW 2,4 metrisellä potkurilla varustettu, ja touko-kesäkuussa 2010 se jostain syystä vaihtui uudeksi 2,8 metriseksi vanhanmalliseksi 2kW exmorkiksi.

Siis ei 2.4 ja 2,8 metriä!  Ajatusvirhe!
Tarkoitin että sen kauppurin 3 vuotta ilman mitään huoltoa toiminut tuulivoimala, joka oikeati olikin kaksi eri voimalaa, vanhempi niistä oli 3.2 metrisellä ropellilla varustettu, ja se kauppurin uudempi, jo uutena purettu ja peruskorjattu, 3.8 metrisellä.

/Possu
 

Pajala

New member
eros sanoi:
Kun ostaa, niin purettava, käämit epoksilakattava, laakerit vaihdettava länsimaisiin, kaikki liitokset käytävä läpi, osat kasatessa liimattava silikonilla tms. toisiinsa ja maalipinnat maalattava uudelleen?

Taitaa silti kannattaa, koska runko on tukeva?
T:Eerin
Näin on ja minusta ei näitä tuulimyllyn "ominaisuuksia" kannata liikaa dramatisoida eikä varsinkaan henkilöidä! Kyllä sen tonnin voi käyttää vaikka lomamatkaan ja sataa viikon tai on ripulissa ja loman jälkeen tonnista jäljellä muisto+gigatavu digikuvia.
Kun on ollut koneiden kansa tekemisissä niin ainahan niissä on ollut remonttia ja korjaamalla niistä on yleensä selvitty, tässä tuulimyllyharrastuksessa tekniikkaa suurempi nongelma heikot tuulet täällä sisämaassa ja varsinkin tänä syksynä sumua ja tyyntä riittänyt.

Jos olisin nyt uutta kiinalaista myllyä laittamassa tekisin juuri nuo Eerinin esittämät "huollot" etukäteen, hyvä vinkki myös niille jotka ovat suunnittelemassa tuulivoimalaa.
 

tyrni

New member
Kun oon ollut paljon yhteydessä kiinalaisiin toimijoihin selvisi semmoinenkin asia, että Exmork on Trading-yhtiö.
Ei kait valmista itse juuri mitään, ostaa muilta valmistajilta ja välittää ja laittaa muiden valmistajien tutteille Exmork merkin.
Vaikka kotisivuilla on teksti:
Products:

At present, we specially manufacture and export small wind turbine, solar panel, micro hydro turbine, inverter and controller.


Aurinkopanelit tulevat Etelä-Kiinasta, vesiturbiinit tekee DIID, kontrollerit turbiineille Demingpower, invertteri Hossoni ja tuuliturbiinit usealta valmistajalta.
Noita Exmorkin myymiä turbiinimalleja valmistaa Kiinassa monta kymmentä yritystä ja kaikki ovat toistensa kopioita. Ymmärrettävästi laatukin vaihtelee.

Eräs toimittaja sanoi että Kiinassa ei ole yhtään yritystä joka hallitsisi noin laajan tuoteskaalan valmistuksen. Tämän lisäksi Exmork markkinoi sekä alumiini- että
teräskuorisia turbiineja.
Mielenkiintoinen maa kaupankäynnin suhteen. Ainoa tapa varmistaa asioita on vierailla paikanpäällä niin näkee mikä ero on kotisivuilla ja todellisuudessa.
Eihän nuo Exmorkin sivutkaan ole tyypilliset valmistajan sivut.
Se hinnankorotuskin lähes tuplaksi osoittaa että ei vastuullinen valmistaja niin menettele.

 

possu

New member
tyrni sanoi:
Kun oon ollut paljon yhteydessä kiinalaisiin toimijoihin selvisi semmoinenkin asia, että Exmork on Trading-yhtiö.
Ei kait valmista itse juuri mitään, ostaa muilta valmistajilta ja välittää ja laittaa muiden valmistajien tutteille Exmork merkin.
Aivan niin.
Exmorkin "pomo" James Ye on muuten "pomona" monessa muussakin samankaltaisessa firmassa jotka myyvät täsmälleen samoja tuotteita.
Näissä exmork-nimisissä tuulivehkeissä on jokatapauksessa niin paljon korjaamista ennenkuin niitä voi käyttää, ettei niitä voi suositella ollenkaan tavallisille pulliaisille.
Toinen asia on sitten se, että tekeekö niillä oikeasti yleensäkään yhtään mitään.
Voikos joku teistä rehellisesti väittää että ostettu pientuuligeneraattori olisi antanut kaikki siihen sijoitetut rahat takaisin sähkön muodossa?
Tekniikkafriikille se on hauska lelu, ja onhan sitä hauskempi tarkkailla kuin aurinkokeräintä.

Minä olen satsannut näihin tuuligeneraattoreihin, kontrollereihin, verkko- ja muihin inverttereihin, mastoihin ja kaikkeen muuhun tarvittavaan vähän hiton monta tonnia.  Ja jumalattomasti aikaa.
Ja juuri mitään ei ole tullut takaisin.

Oikein iljettää kun jotkut puhuvat vaahto suussa ilmaisesta tuulienergiasta.  Se on kuin jonkinlainen uskonlahkon mantra.

Niin, lelut ovat lystikkäitä leluja ja aikansa kutakin.

/Possu
 

Puuha

Well-known member
vaikkakin harmittaa exmorkin puolesta tuo on kuitenkin hyvä että esille tuodaan viat ja ongelmat. lisäksi vielä millä asiat saadaan korjattua. tällaista tarvittaisiin myös muista voimaloista joita ihmisillä on.

tuulivoimala.comilla oli taannoin myynnissä 10kw voimala joka löytyy ennen torniota kemistä päin tultaessa moottoritien kupeesta ei ole pyörinyt yhtään ainakaan pariin vuoteen. siellä on jotain teknisiä ongelmia. ensimmäisenä vuonna siivet ottivat jo itseensä ja irtosivat. Syistä en tiedä mutta huhujen mukaan syynä on ollut säädin ja nykyisiä ongelmien syitä en tiedä. Ainakin näyttää että tuulivoimala.comin laitteistot ovat siirtyneet peräsimen käyttöön kääntömoottorin sijaan jollainen on tuossa alaraumon voimalassa.

torniossa oli myös toinen samanmoinen mutta se on vaihdettu rapea vuosi sitten myllyyn jossa peräsin hoitamassa kääntämisen.  valmistajasta ei ole tietoa sillä en ole viitsinyt mennä lähempää katselemaan ja ihmettelemään vaikkakin tietoa toiminnasta saisikin.

anterolta jo aiemmin kyselin myös koska hän kertoi testanneensa monia voimaloita että millaisia ongelmia niissä on mutta jostain kumman syystä hän ei edes kertonut mitä voimaloita oli testaillut laitteistoineen. pitäisin kuitenkin kokemusten jakamista erittäin tärkeänä asian suhteen.
 

NdFeB

New member
Mitenkäs on palstalaisten exmorkeissa pelannut myrskysuojaus, kääntyykö pois tuulesta? Ulkolaisten sivustojen mukaan ainakin ensimmäisissä versioissa on vikaa myrskysuojauksessa, eivätkä voimalat käänny kunnolla pois tuulesta.
Itse en ainakaan tuollaista voimalaa haluaisi omalle tontille, jossa tuulesta pois kääntö ei pelaa luotettavasti. Vaikka laite kestäisikin suoraan tuulessa, ilman että siivet lähtevät litomaan, aiheutuu torniin suuri rasitus, sekä ääni muistuttaa helikopteria.
Muutenhan kyllä, jos exmorkin ajateleekin vain aihiona, mitä pitää hieman parannella ennen käyttöönottoa saa edelleenkin varsin kohtuullisen vastineen rahoilleen.

 

eros

Member
NdFeB sanoi:
Muutenhan kyllä, jos exmorkin ajateleekin vain aihiona, mitä pitää hieman parannella ennen käyttöönottoa saa edelleenkin varsin kohtuullisen vastineen rahoilleen.

Tätä juurikin meinasin. Ei ole valmis tuote, vaan joutuu itse muuttelemaan/korjailemaan.

Ja toisessa ketjussa kaipailin sitä talkooporukkaa 16m sisamaa tuulivoimalan suunitteluun, niin onko mahdollista käyttää exmorkin suhteellisen edullista generaattoria siinä, ts. saako esim 5kw exmorkin genestä 60 rpm nopeudella sen 5kw ulos?
Kaiken lopun (siivet, lapakulmasäädön, kääntelykoneiston yms.) tekisi täällä?
Tosin koska ilmeisesti suomestakin saa halvalla staattorilevyjä ja käämistystäkin, niin nationalistina voisi ajatella, että turha sitä on rahojaan kiinalle antaa. Toimituskin on nopeampaa kotimaasta?

Eli palataan siihen mitä D 16m kaksisiipinen 5kw sisämaa voimala voisi maksaa, jos sellaista talkoilla tehdään?

T:Eerin
 

eros

Member
Sattumaa tai ei, mutta exmork.com on kadonnut. Tulee vain jokin kiinankielinen kirjautumissivu..

No ehkä tilapäinen vika? Tuskin koko putiikki katosi kartalta?

T:Eerin
 

laturi

Member
Exmork 5Kw/350v  60rpm  antaa jännitteeksi 3v 83 Vac  ja tasasuuntauksen jälkeen 1v 93 Vdc tuossa on aika hidas  vaihtojännite komponentti mukana
jota mittari ei huomioinut mutta kuitenkin jos jännite 100v 1vaihe tasasta niin virta n.50A piukat paikat tulee, tuskin antaa oikosulussakaan tuota.

Genu tehtävä itse  :) se ei ole paha, mutta ropeli on hankala valmistaa itse noihin mittoihin.

Mun tässä kiinan myllyssä on siivissä yllättävän hyvä pinnan laatu ihan kiiltävä ja kirkas.
Profiilista en tiedä.
He he Exmork nurin niinhän se aina.
 

Puuha

Well-known member
eros sanoi:
Sattumaa tai ei, mutta exmork.com on kadonnut. Tulee vain jokin kiinankielinen kirjautumissivu..

No ehkä tilapäinen vika? Tuskin koko putiikki katosi kartalta?

T:Eerin

"tilapäistä häiriötähän" tuo ilmoittelee. liekkö palvelimella tai palvelun tarjoajan sivuille tullut jotain epäsopevaa tavaraa jonka vuoksi sivut nyt alhaalla. aika tyypillistä tuolla poliisivaltiossa.
 

Pajala

New member
Tuulimyllyn siipiin kertyi huurretta niin paljon että ei oikein lähtenyt tuulen yltyessä pyörimään ja jos pyörikin niin pysähtyi heti kun verkkoinvertteri lisäsi kuormitusta.



Samalla kun puhdisti siivet piti myös tuulimittari puhdistaa huurteesta kun ei sekään kunnolla pyörinyt.
Tammikuun tuulet olleet todella heikot 0-2m/s
 

Pajala

New member
Näyttää tuo tuulimyllyn siipien huurtuminen olevan ongelma tähän aikaa vuodesta, eilen puhdistetut siivet olivat jo tänään etuosastaan 5cm paksuisessa huurteessa ja myllyn tehot alhaalla.


 

PoLe

New member
laturi sanoi:
Exmork 5Kw/350v  60rpm  antaa jännitteeksi 3v 83 Vac  ja tasasuuntauksen jälkeen 1v 93 Vdc tuossa on aika hidas  vaihtojännite komponentti mukana
jota mittari ei huomioinut mutta kuitenkin jos jännite 100v 1vaihe tasasta niin virta n.50A piukat paikat tulee, tuskin antaa oikosulussakaan tuota.

Genu tehtävä itse  :) se ei ole paha, mutta ropeli on hankala valmistaa itse noihin mittoihin.

Mun tässä kiinan myllyssä on siivissä yllättävän hyvä pinnan laatu ihan kiiltävä ja kirkas.
Profiilista en tiedä.
He he Exmork nurin niinhän se aina.

Ahaa.. mielenkiintoista tietää exmorkin genun jännitteitä.

En ihan ymmärtänyt noita sinun merkintöjä? eli 60RPM niin lähtee pääjännitettä 83 volttia ja vaihejännite on varmaan sitten pienempi?
Onko exmorkin genu tähdessä?

Omassa genussa 60 RPM tuottaa 135 volttia pääjännitettä.
paljon on genun taajuus 60 RPM? mulla on 10 Hz.
 
Ylös