Tuossa kondensaattorikytkennässä on joka tapauksessa sellainen riski, että jos kovalla tuulella sattuu oikosulku tai kuormaa kytketään liikaa, niin helahoito kilahtaa (generaattorin käämit, kondensaattorit ja kaikki virtapiiriin kytketyt laitteet). Kondensaattorit lisäävät efektiivisesti generaattorin magnetointia ja niiden lisäämisellä nostetaan jännitettä (ja lisätään generaattorin kyky imeä muuntajien, loistelamppukuristimien ja sähkömoottoreiden aiheuttamaa induktiivista loistehoa).
Tuo kytkentä toimii kohtalaisesti, jos generaattorina käytetään tavanomaista oikosulkumoottoria esimerkiksi kierroslukusäätimellä varustettuun polttomoottoriin kytkettynä (oikosulkumoottori ei edes toimi generaattorina ilman tuollaisia kondensaattoreita ja ne on kytkettävä ainakin osittain suoraan vaiheiden väliin, eli kondensaattoreita on oltava vähintään 6 kpl). Hyötysuhde on kuitenkin huonohko ja etenkin pienellä kuormalla jännite pakkaa nousemaan liian suureksi tai jännitteen pidossa on toivomisen varaa.
Tilanne on samantapainen, jos huomattavasti pienemmät kondensaattorit kytketään tasakierrosluvulla pyörivään polttomoottorin käyttämään kestomagneetti- (t. synkroni-) -generaattoriin. Mutta tuuliroottori on paljon hankalampi tapaus, koska sen kierrosluku vaihtelee tuulen mukaan. Jos tuollaista kondensaattorisäätöä käyttää, pitäisi osan kondensaattoreista olla kytkettävissä pois releellä tms. ja releitä pitäisi ohjata elektronisella säätimellä tms. Eli hanakalaksi menee tuokin, jos haluaa turvallisen ja luotettavan ratkaisun.