Aurinkosähkövoimala/varavoimala

solarpower

New member
Terve!

Hirveä olisi hinku hyödyntää aurinkoenergiaa sähkölaskun leikkaajana, mutta kun ei asioista paljoa vielä tiedä, niin täytyy viisaimmilta kysyä.

Tarkoitus olisi siis perustaa omakotitaloon aurinkovoimala, mikä pienentäisi sähkölaskua ja toimisi akkujen varassa sähkökatkon aikana. Tarjousten perusteella tällaiset 1kW-2kW voimalat maksavat yli 10 000€. Kun sitä rahaa ei nyt kuitenkaan ole noin paljon käytettävissä, niin mietin voisiko tällaista voimalaa alkaa rakentamaan vähän kerrallaan. Siis käytännössä lisätä paneeleita aina, kun siihen on varaa.

Jos ajattelisi, että voimalan lopullinen teho olisi 1500W, niin ilmeisesti ainakin verkkoinvertteri olisi mitoitettava tätä silmälläpitäen? Kenties myös lataussäädin akuille? Miten kytkennät menisivät välillä paneeli-lataussäädin-akusto-verkkoinvertteri? Miten virransyöttö esim. jääkaappi-pakastimelle, öljypolttimelle ja kiertovesipumpulle kannattaisi hoitaa sähkökatkon aikana?

Jos jollakin olisi näkemys miten tällainen voimala saataisiin alulle, niin kiitollisena kuulisin mielipiteitä.
 

Puuha

Well-known member
Unohda akku, lataussäädin ja perinteinen invertteri!

Ovat rahan hukkaa tällaisessa tapauksessa.

1500W järjestelmässä verkkoinvertteri (invertterin säätimen alin käyttöjännite 75-150V) vaatii 27V paneleita 4-6 kpl toimiakseen kun puhutaan vasituista paneleista on grid järjelmiin ja taas jos puhutaan paneleista joita pääosin on myynnissä suomessa ovat 18V jännitteisiä ja tarkoitettuja akkujen lataamiseen niitä pitää olla  6-10 kpl. Näillä panelimäärillä on käytännössä koko invertterin teho jo käytössä.

http://www.photovoltaik-shop.com/centrosolar-photovoltaik-anlage-cenpac-modul-sclass-excellent-powerstocc-p-1829.html?osCsid=03681b4fa23b1d4d8f66d606e9e94040 tuollaisen saat  n. 10000 eurolla 3,44kWp Suomeen Saksasta.

Tällä foorumilla on paljon sitten pikkuista pykälää ja ohjetta joten kannattaa kahloa lävitse. Mm. valmisteverosta, sähkölaitosten kanssa asioinnista jne.

edit: Käytännössä akuille pitää olla oma panelit jotta homma toimisi oikein. Ymärtänet ettei perinteiset lataussäätimet ole tarkoitettu niin koville jännitteille kuin mitä verkkoinvertterit vaativat toimiakseen. Käsittääkseni samoilla paneleilla ei voi oikein hyvin käyttää verkkoinvertteriä sekä samaan aikaan mppt lataussäädintä. Tämän voinee joku korjata jos olen väärässä.
 

Pajala

New member
Tuulimylly 2kw on jo toiminnassa ja sen  lisäksi olen suunitellut myös 24V tai 48V aurinkopaneeli järjestelmää ja sitä kautta irroittautumista sähköverkosta.
Varavirtana minulla on traktoripyöritteinen agregaatti.

Kytkennöistä en vielä tiedä mutta seuraavanlaisia laitteita olen katsellut, tosin akusto on vielä ihan haussa.

Paneelit 1419€
Säädin    206€
Invertteri 470
Akusto          ?
---------------------
          2095€ + rahti- toimituskuluja ym asennustarvikkeita.

Aurinkopaneeleja 3kpl  300W  473,55 €/kpl = 1419€
http://www.nordicsolar.net/product.php?id_product=35
ZF300-72P-B CCTNC:n valmistama monikidepaneeli ympärivuotiseen käyttöön mökille tai kotiin. Tämä pakkasen ja lumenkestävä paneeli voidaan asentaa suoraan katolle tai pihalle. Paneelin tuottama teho on 300W.


Lataussäädin  206,6€
http://www.photovoltaik-shop.com/morningstar-morningstar-tristar-122448v-p-274.html?osCsid=a045e40f659f9828b8328fc27483c9ce
Morningstar TriStar 12/24/48V, 60A
Suurin säätimelle tuleva jännite 125V

Invertteri 5000W 470,73€
http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index.php?ryhma=D0021D140&infosivukoodi=IV5000ER-24
230V AC, 50Hz modifioitu siniaalto
Jatkuva antoteho: 5000 W
Hetkellinen teho: 10000 W
Tyhjäkäyntikuormitus: alle 0,7A
Virran kulutus täydellä teholla: 500A
Hyötysuhde: 85% - 90%
 

Puuha

Well-known member
Itsekkin olen katsonut nuita Nordic Corporation sivuja ja ihmeelliseltä tuntuu ettei heillä ole yhtään mitään varastossa. Ei oikein luotettavaa kuvaa anna asiakkaan näkökulmasta vielä kun pitäisi etukäteen maksaa. Hinnalla tuotteet ei ole kyllä pilattu. Epäilyttää vain tuo heidän markkinoima säädin jota mainostetaan MPPT tekniikalla mutta jännitteet ovat silti kovin matalat MPPT säätimeksi.

Heidän markkinoima verkkoinvertteri näyttää kyllä kohtuu käypäseltä ja sitä olen vähän ihmetellyt myös ja miettinyt saisikohan sille siunauksen sähkölaitokselta?

edit: Ainakin Photon lehti on arvostellut growatin verkkoinvertterit A+ luokkaan. Mitä se sitten merkitseekään?
 

anon

New member
Itse pohdin aurinkosähköllä lämminvesivaraajan lämmittämistä (lämminvesivaraajaani saa kaksi vastusta) + pientä akustoa jonka voisi invertterin kautta kytkeä 1- 0- 2 tyyppisen kytkimen perään ja käyttää jotain erillistä sähköjärjestelmää sillä..
Pohdin vain, että millainen sähkövastuskierukka lämminvesivaraajaan kannattaisi hankkia vai löytyykö sellaista, joka toimisi suoraan 12V tai 24V tasasähköllä?
 

novoiperkele

New member
anon sanoi:
Itse pohdin aurinkosähköllä lämminvesivaraajan lämmittämistä (lämminvesivaraajaani saa kaksi vastusta) + pientä akustoa jonka voisi invertterin kautta kytkeä 1- 0- 2 tyyppisen kytkimen perään ja käyttää jotain erillistä sähköjärjestelmää sillä..
Pohdin vain, että millainen sähkövastuskierukka lämminvesivaraajaan kannattaisi hankkia vai löytyykö sellaista, joka toimisi suoraan 12V tai 24V tasasähköllä?

Voisiko joku valaista minua miksi auringon energia pitää ensin muuttaa sähköksi ja sitten takaisin lämmöksi huonolla hyötysuhteella ja kalliilla laitteilla?
 

Puuha

Well-known member
anon sanoi:
Pohdin vain, että millainen sähkövastuskierukka lämminvesivaraajaan kannattaisi hankkia vai löytyykö sellaista, joka toimisi suoraan 12V tai 24V tasasähköllä?

saa niitä mutta ovat pirun kalliita valmiina ja yleensä hyvin pitkälle tilaustavaraa.

ps. vastusta ei kiinnosta onko ac vai dc. enemmän merkitsee jännite sekä virta joiden perusteella taas päästän saavutettavaan tehoon. vastuksena voi olla vaikka rautanaula.

mutta ajatuksena järjetön käyttää aurinkopaneleiden sähköä lämmitykseen. toki harrastusmielessä sen voi tehdä jos haluaa oppia.
 
Ylös