Mikkolan sanoi:
Tehoelektroniikan puolella todettiin että tuplaamalla esme päätetransistorien määrä, transistorin läpi kulkeva virta puolittuu ja samalla jännitehäviö puolittuu eli transistoria kohti tehohäviö on 1/4 ja kokoastetta kohti siis 1/2.
Olettaisin saman teorian toimivan myös akkujen kanssa.
Tällaiseen en ota mitään kantaa kun en ole elektroniikka suunnittelija...
Ison akkukapasiteetin varjopuoli on ettei niitä saa helposti täyteen varatuiksi.
Tämä on tietysti asia joka luonnollisesti huolettaa. Tästä syystä johtuen kyselinkin jo aikoinaan, että mikä on tasapainoisessa aurinkosähköjärjestelmässä paneelien (energian lähde) ja akkujen (energian varasto) välinen suhde?
Tähän en kyllä koskaan saanut edes mitään auttavaa vastausta :-( Kiitoksia tosin niille jotka edes yrittivät vääntää rautalangasta asiaan vastausta.
Itse ajattelen niin, että koska paneeli tuottaa sen energian joka akkuihin pitäisi varastoida ja jos ongelma on se, että akut eivät lataannu riittävän täyteen, pitää energian tuotantoa lisätä - eli lisätään paneelitehoa. Tämähän ei toki vaikuta esimerkiksi sääilmiöihin (eli jos aurinko ei paista, ei energiaakaan synny vaikka kuinka paljon olisi paneeleita - noin niin kuin yksinkertaistaen). Jotenkin olen tullut sellaiseen päätelmään, että noin 100 W paneelin perässä on tyypillisesti noin 100 Ah akku. Jos paneeleita on enemmän, on paneeliteho ylimitoitettu ja päinvastoin. Jos ajatellaan, että kumpi on kalliimpaa, eli joko paneeliteho vai akun kapasiteetti, niin elän kuvitelmassa, että akkutehohan se vasta kallista on?
"Ei aloituksessa pyydetty esitelmää akkuteknologiasta, vastaus edelleen hyvä AGM"
Ei pyydetty esitelmää akkuteknologiasta - ei, mutta pyydettiin vähän perusteluita, että tällainen maallikkokin ymmärtäisi (ja kenties oppisikin matkan varrella jotain uutta) mihinkä lainalaisuuksiin eri asiat perustuvat. Yleensä - valitettavasti kun keskustelu poikkeaa riittävästi alkuperäisestä kysymyksestä tai kysyjän tarpeiden selvittämisestä - ei sillä vastauksella ole enää mitään käyttöä kysyjälle. Tässäkään yhteydessä ei pidä aliarvioida kirjoittajan älykkyyttä vaan jos tietoa on, niin esittää se, jotta kysyjä voi "pohtia" eri vaihtoehtoja.
Valitettavasti vastauksen "hyvä AGM" tyyli ei anna minulle mitään kättä pidempää asian eteenpäin pohtimiseen ;-( Ei esitetä mitään merkkiä tai mallia, ei esitetä mitään paikkaa hankinnalle tai ei esitetä mitään hinta-arviota vaihtoehtojen punnitsemiseen. Kyllä varmaan jossain ISS:llä on hyvät akut, mutta hintakin saattaa olla melko suolainen... Ihan kun ei viitsisi satsata 200 000 eur pienen järjestelmän akkuihin.
Huutoäänestykselläkö aloittajalle valitaan akut ? ;D
Toivottavasti ei. Se mitä toivon, että eri tyyppien väliset edut ja haitat osataan tuoda selkeästi esille. Ennen kaikkea on tärkeää osata perustella, miksi toinen akkutyyppi olisi huomattavasti parempi valinta jos kerran toisen tekniset edut ovat selkeät ja kiistattomat - vaikka parempi akku olisikin selkeästi kalliimpi. Minulle kun ei ole oikein selvinnyt mitä (konkreettista) eroa on kahdessa erilaisessa 100 Ah akussa kun toinen maksaa 100 euroa ja toinen yli 400 euroa... Onko siis kalliimpi akku yli viisi kertaa parempi ja kuka sen takaa?
Järkevät päätökset on ihan eri asia kuin politiikka ;D Kyllä näitä eri näkökulmia pitää valottaa erisuunnista helpottamaan/vaikeuttamaan aloittajan valintaa, eihän tässä vielä olla sulfaattikiteiden elektronikehistäkään mitään puhuttu
Tätä mieltä olen minäkin, mutta esitän kainon toiveen, että ei mennä niihin sulfaattikiteisiin asti, kun perusasiatkin ovat vielä hakusessa... Yksinkertaisia ja järkeenkäypiä perusteluita, on se mitä minä kaipaan, eikä mitää ydinfysiikkaa.
Mitähän kotte on sählännyt happojen kanssa , toki aiheellinen varoitus. Happomittarista tuppaa se viimeinen tippa putoamaan jonnekkin, itellä kookas rätti johon tippeet kerätään ja pyyhitään. 2 - 4 päivässä se rätti on "hauskan" näkönen
Kyllä olen kantanut talvella energiansa hukannutta akkua sisälle lämpiämään ja lataukseen. Kyllä tiedän, miltä se takin etumus näytti kantamisen jälkeen. Erittäin aiheellinen varoitus, mutta jollakin tapaa olisin valmis varovaisesti jotain akkuakin vesittämään jos siihen yhtyy kohtuullinen hankintahinta, vähintään 10 vuoden elinikä, ei tarvetta mahdottomaan ylimitoitukseen ja järjestelmä toimisi moitteetta ilman suurempia huoltoja. On sitä aikanaan ihan autonkin akkuihin vettä lisäilty ja kun on varovainen, niin ihan rokkaa sekin homma.