Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Aurinkolämpö / Vs: Aurinkoenergiavarasto kalliossa?
« Uusin viesti kirjoittanut virtuaaliharri tänään kello 18:10 »
Jos tyhjiökerän antaisi jatkuvalla latauksella parhaimmillaan n. 4000 kWh/vuosi ja lämmitykseen tarvittaisiin 20000 kWh marras-helmikuun aikana tarvittaisiin 5 keräintä + maalis-lokakuun lämpimällekäyttövedelle muutama lisää, sanotaan vaikka 7 yhteensä. Jos kallion lataamiseen (tarvittava energia + häviöt) tarvittaisiin tarpeen verrattuna esim. kolminkertainen määrä se tarkoittaisi n. 17 tyhjiöputkikeräintä. Hankintakustannukset ovat silloin vielä verrattavissa esim. maalämmön hankintahintaan mutta alkuinvestoinnin jälkeen lämmittäminen olisi ilmaista. Vaikein kysymys on millaisella hyötysuhteella saisi tällaisen varaston toimimaan, eli kuinka monta keräintä tarvitaan.
Eräs haaste tuossa on, että aurinkokeräinten tehokkuus laskee, mitä kuumempaa vettä tuotetaan. Kun kausivaraaja on ladattu "täyteen" joskus alkusyksystä, pitäisi lämpöenergia saada pidettyä tallessa johtamalla sinne kuumempaa nestettä kuin siellä jo on - muutoinhan varaaja vain jäähtyisi entisestäänkin - ja tuolloin keräimet toimivat tehottomasti ja saanto jää pieneksi eli ei välttämättä riitä kompensoimaan häviöitä tarpeeksi. Toinen mahdollisuus olisi pienentää kausivaraajan lämpöhäviöitä lämmittämällä viilemmällä vedellä varaajan reuna-alueita, jolloin pointtina olisi pienentää lämpötilaeroa hyötytilavuuden ja ympäristön välillä, mutta tämä lisäisi investointikustannuksia kun tarvittaisiin toinen mokoma energiakaivoja ympärille eikä välttämättä riittäisi sittenkään.
Itse olen elätellyt toivoa, että toteuttamalla aurinkokeräin olemassaolevaa tekniikkaa edullisemmin, voisi tarvittavan lämpömäärän kerätä kannattavasti. Tuo voisi ehkä onnistua koko katon peittävällä keräimellä, joko "betonikeräimenä" tai sitten perinteisempänä kupariputket + alumiinipellit + absorbaattoriliuskat. Selvästikään tuollaisen kausivaraajan ja keruupatterin mallintaminen ei ole helppoa, sillä sellaisiin en pientalomittakaavassa ole törmännyt, enkä tuota itse osaa tehdä tarvittavalla tarkkuudella.
2
Aurinkolämpö / Vs: Aurinkoenergiavarasto kalliossa?
« Uusin viesti kirjoittanut globetrotter tänään kello 15:40 »
Niin, se on ongelma kun lämpöenergia leviää laajalle että saadaan aikaseksi pitkäaikainen kuuma piste mistä voidaan ottaa se tarviittu energia. Aina tulee vastaan pohjavesi tai maanpinta mitä kautta suurin osa lämmöstä haihtuu ja jopa niin nopeasti ettei sitä ole riittävästi kun sitä tarvitaa. Siinäpä on haastetta, toki on olemassa paikkoja missä onnistuu hyödyntämään mutta harvassa.

Ideani olisi siirtää maanperään esim. 60000 kWh ilmaista aurinkoenergiaa kiertovesipumpun ilmaisella aurinkosähköllä jos talvella tarvitaan esim. kolmannes siitä eli 20000 kWh. Silloin ylimääräinen energia saakin karata varastosta jos jäljelle jää vähintään tarvittava osuus. Aurinkoenergialla lataaminen kun ei maksa yhtään mitään onko kyseessä sitten energian käyttäminen 10 vai 50% hyötysuhteella.

Jos tyhjiökerän antaisi jatkuvalla latauksella parhaimmillaan n. 4000 kWh/vuosi ja lämmitykseen tarvittaisiin 20000 kWh marras-helmikuun aikana tarvittaisiin 5 keräintä + maalis-lokakuun lämpimällekäyttövedelle muutama lisää, sanotaan vaikka 7 yhteensä. Jos kallion lataamiseen (tarvittava energia + häviöt) tarvittaisiin tarpeen verrattuna esim. kolminkertainen määrä se tarkoittaisi n. 17 tyhjiöputkikeräintä. Hankintakustannukset ovat silloin vielä verrattavissa esim. maalämmön hankintahintaan mutta alkuinvestoinnin jälkeen lämmittäminen olisi ilmaista. Vaikein kysymys on millaisella hyötysuhteella saisi tällaisen varaston toimimaan, eli kuinka monta keräintä tarvitaan.

Idea ei koskaan ollut varastoida ja käyttää suhteessa 1:1.
3
Elektroniikka / Vs: Paneelin ja lämmitysvastuksen väliin säädin IGBT:llä
« Uusin viesti kirjoittanut jolla tänään kello 11:42 »
kokeilin irfp450, datalehden mukaan kytkin ja alle 10A virralla suli johdot irti vaikka oli levyssä kiinni, 3,7v näytti vuotavan yli
kärjet kunniaan
4
Aurinkosähkö / Vs: Paistaa se aurinko risukasaanki
« Uusin viesti kirjoittanut jolla tänään kello 08:29 »
Joo, kun kaikki viihdelaitteiden laturien ym. kulutus menee tuolta akkuverkosta ja sieltä saa virtansa jääkaappi ja pakastin niin aika vähiin se jää. Kohtalaisen herkkä on kuitenkin pilvisyydelle tuon suhteellisen pienen verkkoinvertteritehon vuoksi. Kyllä pyykinpesu ja astianpesukoneen päälläolo näkyy verkkosähkön kulutuspiikkinä pilven sattuessa kohdalle.

Vermeet on hankittuna mikroverkkoinvertterillä akkusähkön syöttöön verkkoon. Savun hälvettyä kerron mikä meni pieleen.

meillähän on sama projekti meneillään, tarkoitus mikroinvertterillä auringottomaan aikaan syöttää akuista, kun huomasin että kolmella 12v akulla tuo onnnistuu ja akut ovat jokatapauksessa jouten öisin ja vene/työkone/ym pakolliset, niin miksei niitä hyödyntäisi
tarkoitus rajoittaa syöttöä vain omaan käyttöön ct anturilla tai sitten EMlll datan perusteella tai sitten vakiovirralla......heh...coren corella
5
Aurinkosähkö / Vs: Paistaa se aurinko risukasaanki
« Uusin viesti kirjoittanut Savonius 23.05.18 - klo:22:07 »
Joo, kun kaikki viihdelaitteiden laturien ym. kulutus menee tuolta akkuverkosta ja sieltä saa virtansa jääkaappi ja pakastin niin aika vähiin se jää. Kohtalaisen herkkä on kuitenkin pilvisyydelle tuon suhteellisen pienen verkkoinvertteritehon vuoksi. Kyllä pyykinpesu ja astianpesukoneen päälläolo näkyy verkkosähkön kulutuspiikkinä pilven sattuessa kohdalle.

Vermeet on hankittuna mikroverkkoinvertterillä akkusähkön syöttöön verkkoon. Savun hälvettyä kerron mikä meni pieleen.
6
Aurinkosähkö / Vs: Paistaa se aurinko risukasaanki
« Uusin viesti kirjoittanut jolla 23.05.18 - klo:21:50 »
tässä vielä samalta päivältä invertterin näkemys kulutuksesta, tuossa piikissä releet ohjaa suoraan kolme panelistoa varaajalle ja sähkön tuotantoon jää 5 panelia, illasta päivastoin
invertterin näkemyksen mukaan sähköä menee verkkoon ja sähköyhtiön mukaan sitä kulutetaan, no kylläkin vain 10-30W, joten määrä on marginaalinen
7
Aurinkosähkö / Vs: Paistaa se aurinko risukasaanki
« Uusin viesti kirjoittanut tengu 23.05.18 - klo:21:00 »
Savoniuksella kyllä pieni peruskulutus. Täällä laitan IV koneen  näin kuumalla aina yöksi pykälää tai paria isommalle kun viilentää talon kivasti. Peruskulutus nousee kyllä valitettavasti.  Muistaakseni IV koneen kulutus oli täällä luokkaa ~2kwh per päivä. Noh pari panelia iltasuuntaan lisää niin saa kesäisin kilowatin vielä pois  8)
8
Aurinkosähkö / Vs: Paistaa se aurinko risukasaanki
« Uusin viesti kirjoittanut Savonius 23.05.18 - klo:20:08 »
Vertailun vuoksi 1,91Kwh:n vuorokausikulutus meiltäkin. Tuotantoa on verkkoon viidellä mikroverkkoinvertterillä. Käyttövesi on lämmennyt kahdeksan paneelin tasavirtasähköllä helmikuun puolenvälin jälkeen. Talvikuukaudet vettä lämmitti 11 paneelia ja kaksi paneelia oli kiinni mikroverkkoinverttereissä. Pilvisimpinä jaksoina jonkun kerran piti pistää verkkovirtaakin vedenlämmitykseen.
9
Aurinkosähkö / Vs: Paistaa se aurinko risukasaanki
« Uusin viesti kirjoittanut jolla 23.05.18 - klo:14:15 »
kiitän,
paremmin on sinulla, täällä on puolet hellan levyistä toisessa vaiheessa mutta ei ne paljoa nosta päivällä, hieman tämä minun systeemi vielä vuotaakin
10
Aurinkosähkö / Vs: Paistaa se aurinko risukasaanki
« Uusin viesti kirjoittanut tengu 23.05.18 - klo:10:18 »

laittaisitko tuntikäyrän joltain aurinkoiselta päivältä sieltä sähkönmyyjän palvelusta kun sinulla on ilmeisesti se MK2PVRouter käytössä, näkisi minkäverran siinä on rangea


juuri mediassa: taitaa tulla kaien aikojen ennätyslämmin toukokuu

Tuossapa 21 pvän kulutus. Emäntä näköjään viideltä vasta laittanut liedet tulille  :o   Minulla illalla pihakoivut leikkaa tuottoa viiden jäljistä mutta muutenkin aurinko jo niin sivussa katon suunnasta.  Tässä juuri pari panelia lisää ajattelin iltaan laittaa mikroilla että kuittaa noita illan kulutuksia lisää pois...

Edit: 4.84 kwh ostosähköä
Sivuja: [1] 2 3 ... 10